A multitaskinggal veszélyesebb vizekre evezel, mint gondolnád

Posted by admin 2018/05/12 0 Hozzászólás

Hasznos vagy káros a multitasking - rakjuk rendbe az ellentmondásokat. Ahogyan azt kutatások is bizonyítják, a multitasking kezd egyre sötétebb fényben feltűnni. Többek között az is kiderült, hogy egyáltalán nem teszi hatékonnyá a munkavégzést.

A multitasking nem más, mint két vagy több tevékenység adott idő alatt történő párhuzamos végzése. Az ilyen típusú munkavégzés során a tevékenységek összecsúsznak, és a figyelem erősen megosztódik. Ebbe a csapdába főleg a fiatalok esnek.

Következzenek hát az érvek és ellenérvek, tegyük tisztába a dolgokat.


1. Lehetséges, hogy egy személy egyszerre több feladatra is koncentráljon, és közben produktív maradjon?

A helyzet az, hogy ez az állapot inkább gátolja a sikeres munkavégzést. A kutatások azt mutatják, hogy az egyszerre egy feladat elve sokkal busásabb hasznot hoz számunkra munkafronton.

Az, aki ide és odakap, kevésbé minőségi, és kisebb számú munkát ad le, és a nap végén sokkal fáradékonyabb is lesz, mint az a társa, aki előbb nyugodtan végez a feladatával, és csak utána tér át egy újabbra.


 




2. A multitasking egy ideig még élvezhető is

Persze egy bizonyos határig évezhetjük a multitasking áldásos hatásait (főleg, ha egyszerűbb feladatokról van szó), de ha ezen átlendülünk, akkor annak alaposan megisszuk a levét, és csökken a munkavégzés minősége.

A multitasking csak akkor működhet jól egy behatárolt ideig, ha nagyon egyszerű feladatokat ölel fel, és az őket elvégző személy kiemelten tehetségesen végzi el őket. Minden más esetben iszonyatosan fárasztó és nyűg lesz a számára.

Sőt, vannak olyan emberek, akik esetében még ez sem működik, azaz abszolút alkalmatlanok a multitaskingra.


3. Minél több feladatra gyúrunk egy időben, annál több a hibalehetőség

A tudományos kutatások szerint minél több feladatot próbálunk meg felügyelni egy időben, annál nagyobb a pontatlanság lehetősége. Ez pedig ugye mondanunk sem kell, csökkenti az eredményességünket. Néha odáig fajul a helyzet, hogy katasztrofális kárt okozunk a cégnek. Pedig mi csak jót akartunk...Lám, ebben a helyzetben is érvényes a lassan futsz, tovább érsz mondás.


4. A multitasking mentális túlterheléshez vezet

Ennek az az oka, hogy ahhoz, hogy „átkapcsoljunk” egyik feladatról a másikra, némi időre van szükségünk. Ezek a rövidebb-hosszabb idők aztán a nap végén összeadódnak, és azt látjuk, hogy erősen csökkentik a termelékenységet. A gyakori váltogatás miatt a mentális túlterheltség sajnos borítékolható. Főleg igaz ez akkor, ha az adott feladatok nem ismerősek, azaz több átállási időt eredményeznek. Hihetetlen, de az emiatti termelékenység kiesés akár 40 %-os is lehet.

Tipp: inkább haladj egyik feladatról a másikra, mintsem hogy ugrálj közöttük, és így biztosan nem esik csorba a hatékonyságodon.

Kimutatták, hogy a „zsonglőrök” között a nők viszik a prímet, de ők is csak a kevés mentális feldolgozást igénylő feladatok egyszerre végzésében jobbak férfitársaiknál. 

Az összetett feladatok multitaskingjában mindkét nem elvérzett. Ebbe még annak sincs beleszólása, hogy a multitaskingra saját maguk bólintottak-e rá, vagy kényszer hatására próbálkoztak vele.


 



5. Kik ugranak fejest a multitaskingba?

A kutatások szerint általában az élvhajhász típusú, impulzív emberek. Ők azok, akik könnyebben rábólintanak egy plusz feladatra, mert vonzza őket, és örömet okoz nekik a kockázat. 

A másik réteg a kevés önbizalommal rendelkezők csoportjához tartozik. Ők bizonyítani szeretnének ezzel, és tehetségesebbnek látszani a többieknél. De sajnos darázsfészekbe nyúlnak.


6. Valóban hibáztam? Egye fene!

A túlterhelt, multitaskingban játszó munkatársak túlontúl megbocsátóak magukkal szemben. Az elkövetett hibáikat nem akkorának látják amilyenek, és hajlamosak eltussolni. A veszélyt még tetézi az is, hogy a multitaskerek sok esetben figyelemhiányban szenvednek, és nehezen összpontosítanak egy feladatra. Számukra tehát a multitasking az egyetlen járható út ahhoz, hogy letegyenek valamit az asztalra. 

Ahhoz, hogy valóban hatékonyan tudj dolgozni vagy tanulni, feltétlenül fontos megértened a multitasking hátrányait.

Szeretnéd erősíteni a koncentrációs képességeidet? Ezen az oldalon kifejezetten olyan gyógynövényeket és étrend-kiegészítőket találsz, amelyek elősegítik a jobb koncentrációs készséget és fókuszáltságot a mindennapokban és a munkafolyamatok során.

Források:

Adler, R.F., Benbunan-Fich, R., 2012. Juggling on a high wire: Multitasking effects on performance. Int. J. Hum.-Comput. Stud. 70, 156–168. doi:10.1016/j.ijhcs.2011.10.003.

Buser, T., Peter, N., 2012. Multitasking. Exp. Econ. 15, 641–655. doi:10.1007/s10683-012-9318-8.

Kc, D.S., 2013. Does Multitasking Improve Performance? Evidence from the Emergency Department. Manuf. Serv. Oper. Manag. 16, 168–183. doi: 10.1287/msom.2013.0464.

Multitasking: Switching costs [WWW Document], n.d. . http://www.apa.org. URL http://www.apa.org/research/action/multitask.aspx (accessed 7.22.17).

Sanbonmatsu, D.M., Strayer, D.L., Medeiros-Ward, N., Watson, J.M., 2013. Who Multi-Tasks and Why? Multi-Tasking Ability, Perceived Multi-Tasking Ability, Impulsivity, and Sensation Seeking. PLOS ONE 8, e54402. doi: 10.1371/journal.pone.0054402.

Hozzászólás