Amikor nem jön álom a szemedre – vajon nálad is az inszomnia kopogtat?

Posted by Szexvital.hu 2019-11-09 0 Hozzászólás

Egy ideális világban a napunk egyharmadát kellene alvással töltenünk, de az esetek többségében sajnos nagyon ritkán jön össze a 8 óra alvás. De mi történik akkor, ha tartósan kevesebbet alszunk ennél, és még az a néhány óra szendergés sem pihentet, amit a párnádba bújva töltesz? Hát, van egy rossz hírünk: jönnek a betegségek.

Te is voltál már úgy, hogy hiába voltál iszonyatosan fáradt, mégsem tudtál elaludni? Csak forgolódtál álmatlanul az ágyban fekve, mert egyszerűen nem találtad a helyedet, folyamatosan pörgött az agyad és még a bárányok számolása sem hozott eredményt?

Ó, igen, ez ismerős! Ezt a roppant bosszantó helyzetet pedig már csak az tudja fokozni, amikor végre lehunyod a szemed és elönt a megkönnyebbülés, hogy végre aludni fogsz. Azonban nem sikerül annyira mély álomba szenderülnöd, hogy ne ébredj fel az első zajra, vagy ne pattanjon ki a szemed magától, mondjuk úgy hajnali 3 tájban. Amikor néhány óra múlva amúgy is kelned kéne, ezért a visszaalvás is problémás lehet.

És most képzeld el, hogy ez így megy hosszú hónapokon át, és kifacsart citromként jársz be a munkahelyedre, romlik a teljesítményed, még a nap közepén is nehezedre esik nyitva tartani a szemedet, és lassan-lassan még a koncentrálóképességedet is elveszíted. A memóriaproblémákról pedig már ne is beszéljünk. Vagy mégis?

Ilyen az, amikor az inszomnia felüti a fejét

Az inszomnia egyébként a krónikus álmatlanság, amely bár első gondolatra nem tűnhet veszélyesnek, mégis alaposan felboríthatja az egészséges menetrendet. Ez az egyik leggyakoribb el- illetve átalvást övező alvászavar[1], amitől a Semmelweis Egyetem kutatásai[2] szerint itthon a lakosság 9%-a szenved.

Krónikus álmatlanságnak azt az állapotot tekintjük, amikor a beteg legalább 1 hónapon keresztül küszködik alvászavarral. A legszembetűnőbb tünetei közé tartozik az, ha:

  • ha a beteg nem tud elaludni,
  • túl felületesen alszik, minden apró neszre felébred,
  • éjjel, vagy hajnalok hajnalán felébred és nem, vagy csak nehezen tud visszaaludni,
  • nem érzi pihentetőnek, kielégítőnek az alvását.

Ugyanakkor, hogy a helyzet még bonyolultabb legyen, bőven adódnak nemcsak éjszakai, hanem nappali inszomnia tünetek is:

  • fáradékonyság,
  • álmosság, kialvatlanság,
  • fejfájás,
  • koncentrálóképesség fokozatos elvesztése,
  • memóriaproblémák,
  • rossz közérzet,
  • irritabilitás,
  • hangulati ingadozás.

Ami az álmatlanság mögött van

Alapvetően primer és szekunder inszomniát különböztethetünk meg egymástól: előbbi eset azt feltételezi, hogy az álmatlanságnak nincsen semmilyen különösebb, jobban mondva kimutatható kiváltó oka, nem kapcsolódik semmilyen társbetegséghez.

Mindazonáltal a primer inszomnia a ritkább verzió, inkább az a gyakoribb, ha a betegség valamely más panasz kísérő tünete. Ez a panasz lehet pszichiátriai, belgyógyászati, neurológiai és alváshigiénés eredetű is, így az álmatlanság igen széles skálán mozog, ráadásul ez a betegség is vezethet más betegségek jelentkezéséhez. Az inszomnia egyszerre lehet kiváltó ok és következmény.

Ha megnézed ezt a listát, te is beláthatod, hogy érdemes komolyan venni az álmatlanságot. Olyan betegségek kísérője, illetve kiváltója lehet, mint például a depresszió, szorongás, alkalmazkodási betegség, pánikbetegség, szív- és érrendszeri betegségek, magas vérnyomás, 2-es típusú cukorbetegség, pajzsmirigybetegség, Alzheimer-kór, Parkinson-kór, alvási apnoe.  

Kockázatok – még mindig vannak

Amennyiben a fenti betegségfelsorolás nem lenne elég riasztó, van még néhány olyan következmény a tarsolyunkban, aminek te sem fogsz örülni. Mert ha krónikus álmatlanságban szenvedsz, az előbb-utóbb megbosszulja magát, méghozzá így:

  • csökkenni fog a munkakedved, a motivációd,
  • sokkal kisebb teljesítményre leszel képes,
  • az ingerlékenység, a gyorsan váltakozó hangulatod kihathat a családi, baráti és munkahelyi kapcsolataidra is,
  • ugyanannak a feladatnak az elvégzése duplaannyi időt fog igénybe venni,
  • a fáradékonyság, aluszékonyság balesetveszélyes: mi történik, ha az utcán közlekedve tör rád a küzdhetetlen fáradtság, vagy épp fűnyírás közben esel össze?
  • a fáradékonyság a szexuális életedre is kihatással lesz, ezért a nemi vágy csökkenése is befigyelhet, ahogy férfiaknál potenciaproblémák, míg a nők az orgazmusnak mondhatnak búcsút egy időre.

Egyébként idősebb korban, és nőknél nagyobb arányban figyelhető meg az inszomnia kialakulása.

Aludd ki magad végre!

Persze ezt könnyű mondani, de ahogy fentebb vázoltuk, az alváshiányból csak károd származhat. Éppen ezért érdemes az inszomnia kezelésére nagy hangsúlyt fektetni. Mindenekelőtt azt fogadd meg, hogy ha már minimum 1 hónapja küszködsz alvással, akkor legalább a háziorvosodat keresd fel egy biztos diagnózisért.

Csak az orvosod fogja tudni ugyanis diagnosztizálni a krónikus álmatlanságot kísérő vagy épp kiváltó betegségeket, és meghatározni az azok kezelésére irányuló terápiát. Az egyes betegségekre célzott kezeléseken kívül hatékony módszer lehet még a kognitív viselkedésterápia, valamint az altatók, illetve az orvos által felírt antidepresszánsok szedése.

Azonban utóbbiakat semmiképpen sem szabad 3-4 hétnél tovább szedni, mivel addiktív viselkedéshez vezethet, ha huzamosabb ideig ezzel kúrálnak, ráadásul ezek inkább csak a tüneteket orvosolják, nem a mélyben meghúzódó problémákat gyógyítják.

Több mint valószínű, hogy tudatos életmódváltásra is szükség lesz, rendszeres mozgással, egészségesebb táplálkozással és kevesebb káros szenvedéllyel. Ugyanakkor az orvosi terápia és az életmódváltás mellett érdemes olyan étrendkiegészítőket is fogyasztanod, amik elősegítik a nyugodt alvást, és egyéb pozitív hozadékai is vannak.

Ilyen étrendkiegészítő például az Ashwagandha, ami a pihentető és nyugodt alvás biztosítása mellett, még a stressz, valamint a szorongás leküzdésében is segít. Népszerű és hatásos készítmény még a macsakagyökér, vagyis a Valeriana is, ami a pihenés, az alvás elmélyítésében és a relaxációban nyújt nem elhanyagolható teljesítményt. 

 

Ne kockáztass tovább, gondoskodj inkább a nyugodt, hosszan tartó alvásról! Tedd próbára az Ashwagandhát vagy a Valeriánát, és oszd meg velünk, hogyan hatottak rád! De persze a Jobb alvás csomagunkra is vethetsz néhány kósza pillantást…

 

 

[1] National Sleep Fundation: New Research: Identify and Treat Insomnia Early to Reduce Risk of Other Illnesses - https://www.sleepfoundation.org/articles/new-research-identify-and-treat-insomnia-early-reduce-risk-other-illnesses
[2] Semmelweis Egyetem; Kele Tímea: Inszomnia – a leggyakoribb alvászavar - http://semmelweis.hu/mediasarok/2018/03/08/inszomnia-a-leggyakoribb-alvaszavar/

Hozzászólás