23 tipp, mellyel az érzelmi intelligencia bajnoka lehetsz

Posted by Szexvital.hu 2018-11-22 0 Hozzászólás

Az érzelmi intelligencia mind a munkahelyen, mind a személyes életedben megmutatkozik. Az, aki kellő érzelmi intelligenciával rendelkezik, pont elégséges mértékben lesz optimista, magabiztos, és az önteltségtől megmenekülve sokkal nagyobb esélye is van a sikerre. 

Nem számít, hogy milyen szakterületen dolgozol, alkalmazott vagy, esetleg vezető, fel kell ismerned, hogy hatékony vagy-e az érzelmi intelligenciád irányításában. 

Szerencsére vannak olyan tippjeink, amelyek segítségével inspirálhatod magad, a családtagjaidat, munkatársaidat, ismerőseidet, és a környezetedben lévőket. 

Az érzelmi intelligencia mibenléte

Az, akinek fejlett az érzelmi intelligenciája, képes megfelelően kezelni a saját érzelmeit, és reagálni a másokéra. Fontos megértenünk, hogy az érzelmek hogyan formálják a gondolatainkat és cselekedeteinket, mert így jobban tudjuk irányítani a viselkedésünket és fejleszteni azon képességeinket, amelyek segítenek a a hatékonyabb önmenedzselésben.  

Ha pedig érzelmileg tudatosabbá válunk, akkor sokkal jobban megértjük, hogy kik vagyunk, hová tartunk, és ennek fényében növekedhetünk lelkileg, erősíthetjük a kapcsolatainkat, és a kommunikációs képességeinket. 

erzelmi-intelligencia-fejlesztese-1

Indulhat az EQ fejlesztés? 

1. Mondd, hogy érzel? 

Amikor hektikus, elfoglalt életmódot vezetünk, akkor túl könnyen elveszítjük a kapcsolatot az érzelmeinkkel. Állíts be egy időzítőt. Amikor kikapcsolod, vizsgáld meg, hogy milyen az érzelmi állapotod. Minél többet gyakorlod, annál könnyebben fel fogod ismerni a hangulataidat, és annál hamarabb, és hatékonyabban fogod tudni kezelni/irányítani azt.

2. Jól viselkedsz?

Hogyan viselkedsz az egyes érzelmi állapotaidban? Mire hogy reagálsz? Fontos, hogy tudd, mert csak így bírálhatod felül magad, és szükség esetén javíthatsz a reakcióidon.

3. Nem elég, ha van véleményed

Próbálj meg ne burokban élni, és ne csak a saját nézőpontodra hagyatkozni egy-egy kérdésben. Ha megvizsgálod a történet másik oldalát is, akkor az segít megértened más embereket, és fogékonyabb leszel mások meghallgatására, ötleteire.

4. Vállad fel az érzéseidet

Az érzelmeid és a magatartásod belőled származik, csak te vállalhatsz felelősséget értük. Állj a sarkadra, és kezdd el gyakorolni a felelősséget a saját érzéseidért. Ha így teszel, akkor az erőteljes pozitív hatással lesz az életed minden területére.

erzelmi-intelligencia-fejlesztese-2

5. Éld meg a pozitív történéseket

Ne fogd vissza magad, amikor arról van szó, hogy ünnepelj, vagy hogy az élet pozitív oldalát nézd. Ettől sokkal rugalmasabb leszel, és a kapcsolataid is fejlődni fognak. 

A motiváltság fenntartása érdekében fontos fenntartani a pozitív és optimista gondolkodásmódot. A hibákat és a visszaeséseket önostorozás helyett tanulási lehetőségeknek kell tekinteni. Próbáld meg elkerülni a a negatív embereket, és vedd magad körbe pozitív, jól motivált emberekkel - remek hatással lesznek rád, meglásd.

6. Nem kell reflexből elhárítanod a negativizmust

Fontos, hogy a negatív érzelmeidre is reagálj. Ha megérted, hogy miért érzed magad rosszul, akkor megtanulod kezelni a jövőbeni kellemetlen eseményeket is. Fejlődés, fejlődés, fejlődés.

7. Ne felejtsd el lélegezni

Az élet különféle helyzeteket hoz az utunkba, és ezek során rengeteg stresszt szívunk magunkba. Az érzelmi kitöréseket meg kell akadályozni, ennek érdekében pedig lélegezned kell. Ha érzed, hogy kitörőben a vulkán, kezdj el mélyen lélegezni. Ha kell, és módod van rá, menj ki a friss levegőre, igyál meg egy italt, csinálj bármit, de a lényeg az, hogy adj időt magadnak, és ragadd meg a lehetőséget arra, hogy megfelelően kezeld az érzelmeidet.

8. Egy életen át tartó folyamat

Értsd meg és emlékezz rá, hogy az érzelmi intelligencia olyasvalami, ami folyamatos fejlesztést igényel. Nem is akárhogyan, hiszen ez egy élethosszig tartó gyakorlat. 

Önismeret

Fontos, hogy megismerd a saját karaktered, a leggyakoribb, rád legjellemzőbb hangulataid és érzelmeid, valamint azok hatását másokra. Az önismeret magában foglalja a reális önértékelést, azaz azt, hogy ismered az erősségeid és gyengeségeid, tudod mire vagy képes, és azt is helyesen látod, hogy mások hogyan látnak téged. Ha ez megvan, akkor készen állsz az önfejlesztésre, jobbá válni, és csökkenteni a rossz döntéseid arányát.

9. Tanulj meg objektíven tekinteni magadra 

Teljesen megismerni magad iszonyatosan nehéz meló, de ehhez az is kell, hogy objektíven tudj magadra nézni. Kérj segítséget. Kérdezd meg az ismerőseidet, hogy szerintük mik az erősségeid és gyengeségeid, írd le, és hasonlítsd össze a saját listáddal.

Ne vitatkozz velük, lehet igazuk van, lehet nem, de mindenképpen tartanak eléd egy tükröt, amibe bele kell nézned.

10. Írj naplót!

Jegyezd fel, hogy mi minden történt veled egy nap, gondold át, hogyan érezted magad, annak kapcsán ahogyan bántak veled. Ez segít felismerned, hogy milyen területeken van problémád.

11. Értsd meg, mi motivál

Egy-egy projekt elkezdésekor mindenkinek van egy alapvető motivációja. Ám amikor megérkeznek a nehézségek, akkor is fontos volna ezt egy egészséges mederben tartani. Te is gyakran elveszíted a motivációdat? Szánj időt arra, hogy megértsd, mi motivál és használd fel arra, hogy ínséges, háborús időkben is képes legyen a célvonal felé lendíteni.

Az önmotiváció egy olyan képesség, egy olyan belső törekvés, amellyel elérheted a céljaidat, véghez viheted a kötelezettségeidet. Gyakorold! 

Neked mik a személyes céljaid? Írd le őket, majd erősítsd a hozzájuk szükséges erősségeket. Persze csak a reális és világos célokat lehet elérni. Ha pedig megvan egy-egy, akkor nő az önbizalmad, és ez tüzet ad a továbbiak eléréséhez. Gondolkodj el, hová akarsz eljutni. Ez igazán ösztönző, nem? 

12. Csak lazán

Néha azért esünk az érzelmi kitörések csapdájába, mert nem lassítunk le, és nincs időnk ráébredni, hogy voltaképpen hogyan  is érezzük magunkat. Adj magadnak egy kis szünetet, és próbálj tudatosan kikapcsolni - meditálni, jógázni, vagy olvasni – némi szieszta csodákra képes. Feladat neked: ha legközelebb érzed, hogy valamilyen heves érzelmi reakció van nálad kitörőfélben, mielőtt reagálnál a helyzetre, állj meg, és gondolkodj el.

13. Mik az érzelmi mozgatórugóid? 

Az öntudatos egyének rögtön akkor képesek felismerni az érzelmeiket, amikor felütik a fejüket. Fontos, hogy rugalmasítsd az érzelmeidet, és hogy próbálj alkalmazkodni a kialakult helyzetedhez. Ne tagadd meg őket, de legyél határozott, és mielőtt hagynád őket kiteljesedni, gondolkodj el, hogy vajon helyesek-e.

14. Egy kis szerepjáték

Gondolj egy lehetséges helyzetre, és próbáld megjósolni, hogy fogod magad érezni. Gyakorold az érzelmek elnevezését és elfogadását. Ennek az egésznek az a célja, hogy ne csak reagálj az érzésre, hanem meg is próbálj egy normális választ adni rá.

erzelmi-intelligencia-fejlesztese-3

15. Bízz a megérzéseidben

Sokszor alábecsüljük őket, de tény, hogy ezek adják a legjobb irányt a számodra ahhoz,  hogy valóban a jó úton járj. Hallgass a szívedre, abból nem lehet baj.

16. Mozdulj rá!

A mozgás diktálhatja az érzelmeket. Éppen ezért, ha érzed, hogy nem épp a legjobb úton haladsz, és mondjuk készül belőled kitörni a házisárkány, mozdulj meg valamerre. Forgasd a kezedben lévő ceruzát, kezdj el dobolni az ujjaiddal az asztalon, vagy állj fel a székből. Ez segít majd rendet tenned a fejedben. 

17. Így tarthatod a menetrended 

Ha készítesz egy napi ütemtervet, azzal ígéretet teszel magadnak arra, hogy valóban hatékonyan végzed majd el a feladataidat. Ígéreteket megszegni senki sem szeret, így tiszta sor, hogy törekedni fogsz a legjobb teljesítményre.

18. Egy jót enni és inni

Szabályozd a napi étkezésed, hiszen az elfogyasztott ételek és italok is szabályozhatják az érzelmi állapotodat. A kulcsszó a kiegyensúlyozottság.

19. Haragszol? 

Próbáld meg átirányítani a negatív érzelmeidet egy produktív dologra. A lényeg, hogy csinálj valamit, ami elvonja a figyelmed, így mind magad, mind a környezeted megmented a haragod pusztító orkánjától.

20. Tanulj meg másoktól érdeklődni

Ez lehet személyes és üzleti tárgyú érdeklődés is, de egy biztos: kulcsfontosságú tényező a saját érzelmeid kezeléséhez. 

21. Ne várd meg, míg az emberek elkezdenek bízni benned 

A bizalmat könnyű megszerezni, de nehéz visszaszerezni. Ám mindenki megérdemel egy második esélyt. Gondolj arra, hogy az embereknek lehetnek hibáik. Adj esélyt nekik a visszatérésre. 

22. Az, hogy hogyan reagálsz, csakis rajtad áll

Te választasz, hogy reagálsz egy helyzetre. Persze túlreagálhatod, de miért is ne maradhatnál nyugodt? 

erzelmi-intelligencia-fejlesztese-4

23. Gyúrj rá az empátiára!

Az empátia segít abban, hogy megértsd mások érzéseit. Mindig tudatában kell lenned annak, hogy mindenkinek vannak vágyai, indítékai, és félelmei. 

Mi szükséges ehhez? Először is meg kell értened, amit mondanak, mégpedig mindenféle megszakítás, előítélet, és szkepticizmus nélkül. Ezeket baromi nehéz levetkőzni, de talán neked sikerülhet. Próbáld beleképzelni magad a másik ember cipőjébe, hiszen csak így tudsz neki tanácsot adni, vagy megoldást keresni a problémájára. 

Néhány tipp, hogy valóban empatikus lehess:

  • legyél nyílt
  • nyiss új kultúrák felé
  • legyél jó hallgató, és használj nyugtázó szavakat (értem, látom, igazad van)
  • csak akkor tudsz valóban empatikus lenni, ha a helyén vannak a szociális készségeid (tudsz kiépíteni, és meg tudsz tartani kapcsolatokat)
  • ne panaszkodj (sokat)
  • vetkőzd le az önzést

Instant tippek:

  • legyél kész mindig valami újat tanulni, hiszen ez táplálja benned a szenvedélyt
  • ahhoz, hogy tényleg magasra juss, és megcélozd a felhőket, el kell hagynod a kényelmi zónádat
  • ha szükséged van segítségre, ne szégyellj kérni

Hajrá Neked, előre egy magas szintű EQ felé!

Hozzászólás