Így növelheted az agy vérellátását!

Posted by Gr3nT 2018-07-03 1 Hozzászólás

Az agy elégtelen vérkeringése számos enyhe, vagy súlyos mentális problémához vezethet. Szerencsére sok lehetőség van a véráramlás növelésére. 

Az agy ugyan csak a testtömeg 2% -a, de a teljes vérellátás 15-20% -át kapja. Az agy folyamatosa vérellátása miatt sok energiát és tápanyagot igényel. Az agyba folyamatosan áramlik az oxigén, a glükóz, valamint számos vitamin, aminosav, ásványi anyag, és egyéb anyag.

Az agy vérellátása ráadásul elbánik a szükségtelen szén-dioxiddal, a toxinokkal és az anyagcsere-hulladékokkal.

A vérellátás hidratáltan tartja az agyat, ami azért is kritikus fontosságú, mert a víztartalma meghaladja a 70%-ot. A vérellátás a felelős az agy állandó hőmérsékletének, pH-jának a fenntartásához is, és ehhez hormonok és neorotranszmitterek tömkelegét szállítja erre a területre.

De ha a keringésed korlátozott, a csökkent agyi vérellátás miatt az agysejtjeid szenvednek, és kialakulhat az Alzheimer kór, a vascularis demencia, vagy más agyi rendellenesség is. Végső esetben akár el is pusztulhatnak.

Nyilvánvaló, hogy az egészséges agy megfelelő vérkeringést kíván.


Így növelheted az agy vérellátását! 1


Az elégtelen agyi vérellátás tünetei

Gyakori tünet a mentális fáradtság, a szédülés, a fejfájás, a memóriavesztés és a gyakori fejfájás.

További jelek:

  • gyenge fókusz és koncentráció
  • koffein nélkül nem pörög eléggé az agyad
  • egészségtelenek a körmeid - gombásak vagy a körömágyad fehér színű (a rózsaszín az egészséges)
  • hideg orr, láb és kezek
  • görcsös láb és kéz

Vajon a te vérkeringésed rendben van? Nyomd meg erősen a körmöd néhány másodpercig, majd engedd el. Ha nem vált át szinte azonnal fehérről rózsaszínre, akkor van min javítani.

Amikor a vérkeringés csökken, a szívtől legtávolabb eső területek - a kezek, a lábak és az agy – nem kapnak elegendő vért. Ám míg a kezed, lábad tudod mozgatni, addig az agyadon másként tudsz segíteni. Ha szeretnéd fokozni agyad véreállátás érdemes kipróbálnod a Ginkgo Bilobát, mely köztudottan növeli az agy vérkeringését, ezáltal segíti a mentális teljesítményt.


Az agy súlyos vérellátási zavarának tünetei

A vertebrobasiláris keringési rendellenességek olyan betegségek, amelyek az agy hátsó részének alacsony véráramlásával jellemezhetők. Az oka általában agysérülés, stroke, vagy az elmeszesedett artériák.

A tünetek közé tartoznak a látásváltozások, az elmosódott beszéd, a koordináció hiánya, az izomgyengeség, a fejfájás, az instabil járás, a zsibbadás vagy bizsergés az arcban vagy a végtagokban.

Ezekkel a tünetekkel nem szabad viccelni, ha tapasztalod, hívd azonnal a kezelőorvosod, vagy a 911-et, mert akár halálhoz is vezethet.


Ezek a tényezők ludasak a csökkent agyi vérkeringésben

Az okok két fő kategóriába tartoznak: az életmódodhoz vagy az általános egészségi állapotodhoz. 

A modern életmód csökkenti az agyi vérkeringést.

Ha hiszed, ha nem, az ülő életmód veszélyesebb az egészségre, mint a dohányzás. A hosszan tartó üldögélés összefüggésbe hozható a magas testzsírral, és a magas vérnyomással is, amelyek negatívan befolyásolják a vérkeringést.

A fizikai inaktivitás, a széken, számítógépen való görnyedt testtartás mind felelőssé tehető a rossz vérkeringésért. Még a szoros nyakkendő is okozhat elégtelen agyi vérkeringést.

Ha pedig hajlamos vagy egész nap koffeines italokat szürcsölgetni, akkor jó ha tudod, hogy a koffein azáltal csökkenti az agy vérellátást, hogy összehúzza az ereket.

A dohányzás kettős gyilkos: nem csak az agy vérellátást csökkenti, hanem a rendelkezésre álló oxigén mennyiségét is.

A túlsúly szintén csökkenti az agyi vérkeringést.

A krónikus stressz sem kényezteti az agyat: hatására az a pulzus növekszik, az emésztés leáll, és vér az izmokba tódul- messze az agytól.
 

Így növelheted az agy vérellátását! 2


Az agyi vérkeringést befolyásoló egészségügyi tényezők

Az agyi keringést a fizikai, és a lelki állapotok is befolyásolhatják. Amennyiben érintett vagy szívbetegségben, cukorbetegségben, vérszegénységben, vérnyomás problémákban, depresszióban, illetve agyi sérülésed volt, nagyobb a kockázata a csökkent agyi vérkeringésnek.

A magas vérnyomás növeli a stroke kockázatát, de az alacsony vérnyomás is problémás, hiszen így nem jut elegendő vér az agyadba az idegsejtek.

Tippek az agyi vérellátás növeléséhez


1. Rendszeres testmozgás


Vérkeringés növelő célból a gyakori testmozgás prior jellegű. Talán ez a legfontosabb dolog, amit tehetsz az agyad egészségének megőrzése céljából.

Bármelyik formáját is választod, a lényeg igazából az, hogy élvezd csinálni, hiszen csak így válhat rendszeressé az életedben. Az a legjobb fizikai aktivitás a vérkeringés növelésre, amely igénybe veszi a szívedet, de mégsem túlzottan megerőltető.

Kezdetnek a séta és a jógaóra kiváló választás.

A legjobb vérkeringés növelő jóga pózok az inverziós pózok, azaz azok, amikor a fejed a szíved alatt helyezkedik el.

Egy egyszerű és hatékony inverziós gyakorlat a lefelé néző kutya póz, mely kezdőként, és akkor is javasolt, ha nem vagy elég hajlékony.

Ha nem kedveled a jógát, akkor próbálj ki egyéb inverziós terápiát, ami még a hátfájásodra is jó lehet. Végezheted az asztalon fekve, vagy ülve egy széken, a lényeg csak az, hogy a szíved a fejed felett legyen.


2. Zenehallgatás

A zene egy csomó nagyszerű dolgot tesz az agyaddal: okosít, valamint boldogabbá, és kreatívabbá tesz. Persze emellett még az agyad vérellátását is növeli.

A kutatók funkcionális MRI vagy funkcionális mágneses rezonanciavizsgálat (fMRI) segítségével képesek mérni az agy véráramlását. Azt találták, hogy zenehallgatás növeli azt, kiváltképp, ha az egyén szereti is azt a zent, amit hallgat.


3. Nyelvtanulás

Most összeteheted a két kezed, ha igazi nyelvzseni vagy. Ugyanis a nyelvtanulást úgy is szoktuk emlegetni, mint egy nagyszerű módot az agy vérellátásának növelésére, öregedésének megelőzésére, és a mentális egészség megtartására.

A kutatás azt erősítette meg, hogy előnyben vannak azok, akik több nyelvet beszélnek, és az esetükben hatványozottan megmutatkoznak a nyelvtanulás előnyei.


4. Neurofeedback

A neurofeedback, melyről korábban már írtuk egy részletes cikket is, egy elme-test technika, amely azt tanítja, hogy az agyhullám minták tudatos megváltoztatásával hogyan szabályozhatod az automatikus testi funkcióidat (pl. a pulzusod).

Arra tudod használni, hogy megállítsd a stressz-választ, amely alacsonnyá teszi az agyi véráramlást.

Néhány kockázati tényező esetén kiváltképp hasznos, ilyen például a magas vérnyomás és a stressz.

A neurofeedback egy fajtája, a HEG (hemoencephalography) konkrétan azt tanítja, hogyan lehet átirányítani a vér áramlását az agy különböző területein.

A Neurofeedback hatásáról itt olvashatsz tudományos cikket: Managing the Stress Response: The Use of Biofeedback and Neurofeedback with Olympic Athletes.


5. Meditáció

A meditációból is sokat nyer az agy. Kutatások alapján kimondható, hogy már napi 12 perces Kirtan Kriya meditáció is növeli az agy vérellátottságát. Titka a mantrák és kéztartások kombinálásában rejlik. A misztikus név ne vegye el a kedved tőle, ez egy nagyon egyszerű meditáció.

A meditáció vékeringésre gyakorolt hatásáról itt olvashatsz tudományos cikket: Cerebral blood flow during meditative prayer: preliminary findings and methodological issues.
 

Így növelheted az agy vérellátását! 3


6. Akupunktúra

Az akupunktúra egy ősi gyakorlat, amely egyensúlyba hozza a szervezet életenergiáját, a chi-t.

A tudományos bizonyítékok azt mutatják, hogy az akupunktúra csökkenti az izomfeszülést, csökkenti a gyulladást, kiegyenlíti a neurotranszmitterek és a hormonok szintjét, és növeli a vér áramlását az agyban anélkül, hogy megemelné a vérnyomást és a pulzusszámot.

 Az akupunktúra hatásáról itt olvashatsz tudományos cikket: Acupuncture Research – Enhanced Blood Flow to the Brain.


7. Élénk fény

Ugyan a természetes napfény működik a legjobban, de érthető, hogy nem mindig sütkérezhetsz napsütésben.

A lightbox hatásáról itt olvashatsz tudományos cikket: Regional cerebral blood flow changes after light therapy in seasonal affective disorder.


+1 Rágózz

A rágógumi rágása növeli az agy vérellátást, és megváltoztatja az agyhullám mintánkat. Relaxált állapotba kerülünk tőle.


Így növelheted az agy vérellátását! 4


Étrendkiegészítők, melyek növelik az agyi vérkeringést

Se szeri se száma azoknak a kiegészítőknek, amelyek növelik az agy vérellátását.
 

acetil-l-karnitin (Cerebral blood flow in patients with chronic cerebrovascular disease: effect of acetyl L-carnitine.)
bacopa (Bakopa: Természetes agyserkentő és memória javító)
citicoline (Effects of various cerebral metabolic activators on glucose metabolism of brain.)
kakaó kivonat (Summary of Cocoa Extract)
kurkumin/kurkuma (Curcumin ingestion and exercise training improve vascular endothelial function in postmenopausal women.)
halolaj (Docosahexaenoic acid-rich fish oil modulates the cerebral hemodynamic response to cognitive tasks in healthy young adults.)
fokhagyma
gyömbér 
ginkgo biloba (Ginkgo Biloba: A páfrányfenyő hatásai a memóriára)
galagonya
n-acetilcisztein (N-acetylcysteine (NAC) in neurological disorders: mechanisms of action and therapeutic opportunities.)
PPQ (Effects of Antioxidant Supplements (BioPQQ™) on Cerebral Blood Flow and Oxygen Metabolism in the Prefrontal Cortex)
pycnogenol 
rezveratrol 
rozmaring
• a taurin (The potential health benefits of taurine in cardiovascular disease.)
vinpocetine (The effect of an acute infusion of vincamine and ethyl apovincaminate on cerebral blood flow in healthy volunteers.)
C-vitamin és K-vitamin (Az egészséges agyműködéshez szükséges vitaminok)


Nem tudod, hogy hol kezdd? A kurkumin remek ötlet.

Kutatás alátámasztja, hogy a kurkuma kivonat olyan gyorsan javítja a vér áramlását, mint a testmozgás! (Kurkuma hatása az agyműködésre)

Ha alacsony a vérnyomásod, akkor próbáld ki az édesgyökér kivonatot. Segít az alacsony vérnyomás normalizálásában.

Amit viszont nagyon kerülj, az a yohimbine kivonat, melyet a fogyás elősegítésére, és merevedési zavarra ajánlanak. Ez a gyógynövény egyenesen csökkenti az agy vérellátását.
Így növelheted az agy vérellátását! 5

A vérkeringés növelése élelmiszerekkel

A vérkeringést az is nagy mértékben befolyásolja, amit megeszünk.

A gyömbér, a fokhagyma, a rozmaring, és a kurkuma olyan fűszerek, amelyek igazán ízletessé teszik az ételeket.

A kagyló és sötét hús baromfi a legjobb forrásai a taurin aminosavnak. (The potential protective effects of taurine on coronary heart disease).

A halak, különösen a hideg vízben élő olajos halak, mint a lazac, természetes forrásai az omega-3 zsírsavaknak.

A vörös bornak is számos egészségügyi hatást tulajdonítanak.

A fitoösztrogén megtalálható a bogyós gyümölcsökben, a szőlőben, a földimogyoróban és a csokoládéban is.

A cékla kiváló nitrátforrás, és erős vérkeringést szabályozó hatása van.

Kimutatták, hogy a csokoládé még több órával a fogyasztás után is növeli a véráramlást.

Sok kávét iszol a munkahelyeden? Pedig a több tea, és kevesebb kávéfogyasztás a megfelelő recept a vérkeringésed növeléséhez.

A viszonylag nagy mennyiségű koffein ugyanis korlátozza vér agyba való áramlását.

A tea azért is jobb választás, mert ugyan tartalmaz egy kis mennyiségű koffeint, de l-theanine is van benne.

Az L-theanine egy úgy nevezett kiegyensúlyozó vegyület, amely nem engedi a koffeinnek, hogy csökkenjen az agyi véráramlás.

Az L-theanint étrendkiegészítőként fogyasztva könnyebben jutsz hozzá ehhez az értékes aminosavhoz, ráadásul a hatás is biztosabb.

Most már tudod, hogy hogyan növelheted a vér áramlását az agyban.

Az optimális agyi vérkeringés biztosítása az egyik legfontosabb dolog, amit annak érdekében tehetünk, hogy az agyunk egészséges, és fitt legyen.

Válassz agyserkentő termékeink közül, és turbózd fel agyad vérkeringését!

1 Hozzászólás

Éva KovácsÉva:
2021-08-23, 13:09:24
Válasz

érdekelne hogy agyi érbetegségre milyen étrendkiegészitőt vegyek, a vérnyomásom magas volt most rendezett, a következménye a szédülés,valamilyen erre kellene étrendkiegésitő köszönöm

Hozzászólás