Elveszel a feladataid tengerében? Így válj a koncentráció mesterévé!

Posted by Szexvital.hu 2019-10-03 0 Hozzászólás

Az emberi képességek egyik legcsodálatosabbja, hogy képesek vagyunk hosszú-hosszú figyelmet szentelni egyetlen feladatnak is. Ez segít elmélyülni és jobb megértést biztosítani az adott témában, aminek a személyes és szakmai fejlődésünk során is megvan a maga haszna De hogyan változtathatsz azon, ha valamiért mégsem tudsz kellőképpen koncentrálni?

Nem nehéz belátni azt, hogy az összpontosítás képessége, és a koncentráció nagy mértékben befolyásolják nap mint nap az életünket. Ha jobban belegondolsz, a koncentrálás már a bölcsiben, és az oviban elkezdődik, amikor a kreatív nevelők játékos formában próbálnak megtanítani minden csöppséget az életkoruknak megfelelő tudományra.

Hiszen koncentrálnod már fiatalon is kell

Az általános iskolában, majd a középfokú tanulmányok során, később pedig a szakmai képzés, illetve az egyetemi hajtás kellős közepén is szükségünk van arra, hogy az épp terítéken lévő téma minden csínját-bínját elsajátítsuk, megismerjük a mögöttes logikáját és alkalmazni is tudjuk a tanultakat.

Végül is érettségik, diplomák, szakmai oklevelek és a felbecsülhetetlen értékű szaktudás múlik a sikeren, amiknek azért van némi közük ahhoz, hogy mennyire lehetünk sikeresek a munkaerőpiac versengő dzsungelében. De még ha különösebb harcok nélkül is sikerült elhelyezkedni a vágyva vágyott állásban, akkor kezdődik az igazi, soha véget nem érő próbatétel: időről időre bizonyítanod kell.

Mert ezzel nem csupán a saját szakmai státuszodat építed, az előléptetések, vagy jobb álláslehetőségek érdekében is fenn kell tartanod egy bizonyos szakmai színvonalat – ehhez pedig elengedhetetlen, hogy megfelelően koncentrálj az adott feladatra.

Úgyhogy nem árt fejleszteni a koncentrációs képességeidet

A jó hír az, hogy ezt bárki megteheti, még akkor is, ha egy-egy módszer tudatosítása, elsajátítása kicsit több időt vesz igénybe. Mert amíg az egyes, jobb, elmélyültebb, kitartóbb koncentrációt elősegítő készségek elsajátíthatók, addig más lépéseket tudatosan, saját magadnak kell megtenned.

Szóval, ha jót akarsz az agyadnak, és még a koncentrációs képességeidet is felturbóznád, akkor eláruljuk, hogy mire is kellene ténylegesen némi figyelmet szentelned. Megmutatjuk, hogy milyen apró trükkökkel cselezheted ki a rendkívül zavaró figyelemelterelő tényezőket, és arra is vesztegetünk néhány szót, hogy melyek azok a technikák, amikkel bizton fenntarthatod az figyelmes összpontosítást. Felkészültél?

Mert az apró, tudatos lépések is számítanak

Szokták mondani, hogy amit ma megtehetsz, azt ne szalaszd holnapra, ez pedig a koncentráció fejlesztésével is így van. Ennek érdekében tudatosan építsd le azokat a zavaró tényezőket, amik inkább hátráltatnak a koncentráció fenntartásában, és helyettük olyan technikák elsajátításán dolgozz, amik segítenek az összpontosításban.

Hogy melyek lennének ezek?

1. Kupis munkakörnyezet – le vele!

Egy rendetlen szoba vagy íróasztal a legjobb figyelemelterelő az agy számára. Bármily meglepő is, de egy tanulmányban[1] már bebizonyították, hogy az agy szkennelési folyamata során a rendetlenség zavarja az információkra koncentrálásnak és azok feldolgozásának képességét. Úgyhogy mielőtt bármibe belekezdenél, számolj le a disznóóllal!

  1. A hőmérséklet

Mi sem zavar meg jobban a feladataid elvégzése során, mintha túlságosan meleg, vagy túl hideg van. Úgyhogy a saját magad érdekében cselezd ki az időjárást és a hőmérsékletet: ha fázósabb típus vagy, érdemes mindig magadnál tartanod egy pulcsit, főleg akkor, ha a munkahelyeden a nyári rekkenő hőségben nyomatják a légkondit. Fordított esetben pedig a réteges öltözködést ajánljuk, végül is a jó ügy érdekében fogsz vetkőzni, nem másért.

  1. A digitális világ, az elektronika

Az biztosan nem segíti a koncentrációt, ha az okostelefonod vagy más kütyüd mindig szem előtt van.[2] Naponta alsó hangon is legalább 5000 hirdetés versenyez a figyelmedért, folyamatosan érkeznek az e-mailek, a közösségi média értesítői, az sms-ek, és hát néhány alkalmazásra igencsak könnyű rászokni. Épp ezért, ha koncentrálnod kellene egy fontos feladatra, tartsd távol magadtól az elektronikát. Dugd el a telefonod, kapcsold le az értesítőket, és az sem árt, ha megszabadulsz néhány függőséget okozó alkalmazástól.

  1. Ne told túl a multitaskingot

Bár az egyszerre többfelé való koncentrálást és feladatzsonglőrködést inkább előnyként szokták emlegetni, ez nem igaz. Amikor ugyanis több feladatot végzel egyszerre, akkor az agyadnak olyan gyorsan kell oda-visszaváltania közöttük, hogy ezzel a produktív időd 40%-a elvész. [3]

  1. Győzd le az unalmat!

Persze ezt csak mondani könnyű, főleg akkor, ha maga a feladat tényleg unalmas. Viszont amikor unatkozni kezd az agyad, máris könnyes búcsút vehetsz a koncentrációtól. Épp ezért, dobd fel az uncsi elvégzendőket például rágózással (mert a szájon át érkező oxigén egyenesen az agynak azokra a területeire áramlik, amik a koncentrációért felelősek. [4]

  1. A fülsüketítő csönd

Persze az erősen egyénfüggő, hogy ki hogyan tud a legjobban a munkájára koncentrálni: síri csöndben, vagy valamilyen kis háttérzajjal, például zenehallgatással.[5] De a figyelmednek megágyazó dallamok egyenesen megágyaznak a koncentrációnak.

  1. Pihenj, szünetelj, aludj

Korábban már volt arról szó, hogy időnként az agynak is szüksége van a pihenésre. Épp ezért ügyelj arra, hogy legalább 7-8 órát aludj egy nap, szakíts egy kis időt olyan programokra, amik pihentetnek, illetve feltöltenek. És ami a legfontosabb: munka közben is engedd meg magadnak a szünetet, hogy visszanyerd a koncentrálóképességedet. Ehhez vesd be például a Pomodoro technikát: állíts be egy időzítőt 25 percre, addig pedig dolgozz teljes erőbedobással. Viszont amint megszólal az etap végét jelző hang, tarts 5 perc szünetet, és csak utána folytasd a munkát.

  1. Mozogj, sétálj, meditálj

Ne csak a gép fölött görnyedj a feladataidat számba véve, időnként állj fel, iktass be egy 20-30 perces edzést, jógázz vagy sétálj egy kicsit, esetleg meditációval frissítsd fel az agyműködésed.[6] Ha a Google, az Apple, az HBO, és a Nike vezetői is hasznosnak tartják ezt a módszert, esetleg tényleg lehet benne valami…

  1. Edd és idd magad koncentrálósra

Ne spórolj a vízivással, ha valami tényleg fontosra kell koncentrálnod. A dehidratáció ugyanis árt az agynak, rontja a koncentrációt és a memóriát is.[7] Időnként persze egy kis mértékkel adagolt koffein sem árt, úgyhogy nyugodtan igyál meg egy csésze kávét vagy teát. Ahhoz viszont, hogy a koncentrációhoz elengedhetetlen neurotranszmittert, a dopamint is a megfelelő szinten tartsd, kerüld a káros cukrok, zsírok és feldolgozott élelmiszerek fogyasztását. Többet ártanak, mint használnak. [8]

 

Ha jobban belegondolsz, ennek a 9 technikának majd’ mindegyike viszonylag egyszerűen kivitelezhető. Amennyiben úgy érzed, hogy mostanában nem sikerül ráfókuszálnod a feladataidra, vagy nehézséget okoz 1-1 témával kapcsolatban huzamosabb ideig összpontosítanod, akkor mindenképp érdemes ezek valamelyikét kipróbálnod.

 

De nem árt az sem, ha megadod az agyadnak, ami jár neki: segítsd őt olyan koncentrálást elősegítő agyserkentőkkel, mint például az ashwagandha, a ginzeng, vagy épp az omega-3. A hatás garantáltan nem marad el!

 

[1] National Institute of Health; Stephanie McMains – Sabine Kastner: Interactions of top-down and bottom-up mechanism in human visual cortex - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3072218/

[2] Entrepreneur; Lydia Belanger: Why just having your phone near you messes with your brain - https://www.entrepreneur.com/article/310770

[3] American Psychological Association: Multitasking: Switching costs - https://www.apa.org/research/action/multitask

[4] Science Daily; Chewing gum helps you concentrate for longer, studey suggest - https://www.sciencedaily.com/releases/2013/03/130308093933.htm

[5] Psichology Today; William R. Klemm Ph.D.: Does music help memory? - https://www.psychologytoday.com/us/blog/memory-medic/201312/does-music-help-memory

[6] Evidence-based living: Building the evidence of meditation - http://evidencebasedliving.human.cornell.edu/2011/07/14/building-the-evidence-for-meditation/

[7] Nature.com; M.M. G. Wilson – J. E. Morley: Impaired cognitive function and mental performance in mild dehydration: https://www.nature.com/articles/1601898

Hozzászólás