L-tirozin: előnyök, mellékhatások és adagolási útmutató

Posted by Gr3nT 2018-07-24 1 Hozzászólás

Az L-tirozin (kémiai nevén: 4-hidroxi-fenilalanin) a szervezetben lezajló fehérjeszintézishez szükséges 22 aminosav egyike. 

A tirozin egy nem esszenciális aminosav, ami azt jelenti, hogy az emberi szervezet képes magától is előállítani. Tehát, nem feltétlenül szükséges tirozint fogyasztanunk ahhoz, hogy megfelelő mennyiség legyen belőle a szervezetünkben.

Ugyanakkor vannak olyan élethelyzetek, amelyek során a tirozin táplálékkiegészítőként való pótlása kifejezetten hasznos lehet számunkra. 

A „tirozin” kifejezés görög eredetű, jelentése: sajt. Ez arra vezethető vissza, hogy ezt a hatóanyagot először a kazeinban, egy sajtban található fehérjében fedezték fel 1846-ban. 

A tirozin számos magas fehérjetartalmú ételben megtalálható. Ezek közé tartozik a csirke, pulyka, halfélék, földimogyoró, mandula, avokádó, tej, sajt, joghurt, banán és a szója tartalmú termékek. Kémiai elnevezéséből azt is láthatjuk, hogy a tirozin a fenilalaninból szintetizálódik a szervezetben. 

Ez az aminosav jelentős szerepet játszik a testben lezajló folyamatok némelyikében, ideértve például egyes neurotranszmitterek előállítását.

 

L-tirozin: előnyök, mellékhatások és adagolási útmutató 1



Az L-tirozin hatása

Azoknak, akik most hallanak róla először, fontos megemlítenünk, hogy a tirozin endogén úton keletkezik (az emberi szervezeten belül képződik) egy másik aminosavból, a fenilalaninból. 

Amikor közvetlenül por, tabletta, vagy kapszula formájában fogyasztjuk, képes áthatolni a vér-agy gáton és rendkívül gyorsan belépni a központi idegrendszerbe. A tirozinhoz élelmiszerekből lassabban jutunk hozzá, mivel hosszabb emésztés szükséges ahhoz, hogy egy adott élelmiszerből képes legyen kiválasztódni, ugyanakkor hatása majdnem ugyanolyan lesz, mint táplálékkiegészítő formában.  

A tirozin számos neurotranszmitter elővegyülete, illetve építőeleme. Ezek olyan neurokémiai anyagok az agyban, melyeket az idegsejtjeink használnak ahhoz, hogy egymással kommunikáljanak és elektromos jeleket generáljanak. 

Azáltal, hogy növeli az adrenalin, a noradrenalin és a dopamin szintet, a tirozin rengeteg testünkben lezajló folyamatra és funkcióra van hatással. Ezek a neurotranszmitterek különösen az éberséghez, figyelemhez és koncentrációhoz kapcsolódó agyi funkciókhoz szükségesek. 

A tirozin jelentős szerepet játszik bizonyos kémiai anyagok és hormonok termelésénél, illetve szintézisénél is, mint például a melanin, ami a bőr- és hajszínért felelős pigment a szervezetünkben. 

A tirozin olyan szervek megfelelő működéséhez is hozzájárul, amelyek az egész testben fellelhető hormonok előállításáért és szabályzásáért felelősek, ilyen a mellékvese, az agyalapi mirigy és a pajzsmirigy. Ezen kívül fontos szerepe van szinte az összes testünkben fellelhető fehérje szerkezetének kialakításában. 


A L-tirozin előnyei 

A tirozin egyik érdekes hatása, hogy csökkenti a stresszt. Ugyanis hozzájárul az adrenalin és noradrenalin termeléshez, aminek köszönhetően mérsékli a szervezet stresszhormon szintjét.

Számos tanulmány kutatta a tirozin ezen tulajdonságát, és arra jöttek rá, hogy nemcsak stressz hatása alatt lehet hasznos, de megfázás, fáradtság, hosszas munka és kialvatlanság esetén is. Továbbá azt is bizonyították, hogy a kognitív funkciók is javulhatnak hatására. Sok online cikkben említik a használók, hogy a tirozin növeli a szellemi teljesítményt és a teherbírást. 

Egy tanulmány során az alanyokat 24 órán át ébren tartották, tirozint, illetve placebot adtak nekik, és így kellett különböző feladatokat végrehajtaniuk, ez alatt többek között a hangulatukat is figyelemmel kísérték. A tirozint fogyasztó alanyok teljesítménye kialvatlanság mellett is csak alig romlott, ellenben a placebot fogyasztó alanyokkal.

Néhány kutató úgy gondolja, hogy ez az aminosav segíthet a depresszió tüneteinek kezelésében is. Ez elsődlegesen az olyan neurotranszmitterek termelésének köszönhető, mint a dopamin, amely köztudottan javítja az általános jókedvet. 

Ugyanakkor egy orvosi tanulmány, amely a tirozint és az imipramint hasonlította össze, megállapította, hogy a tirozinnak nincs antidepresszáns hatása.  Azonban ennek a megállapításnak a tényleges bizonyításához vagy megcáfolásához további kutatások szükségesek. 

Úgy tartják, hogy a tirozin szedése segíthet az egészséges testsúly fenntartásában is, mert az adrenalin és noradrenalin szint emelésével képes csökkenteni a testben elraktározott zsír mennyiségét és elnyomja az éhségérzetet. Ezzel kapcsolatban kevés tanulmány született és gyakran nemcsak a tirozin hatásait vizsgálták (hanem együttesen több táplálékkiegészítőjét is), így ezen a területen is több kutatás lenne szükséges. 

Az Átfogó Természetgyógyászati Adatbázis a tirozint mint táplálékkiegészítőt hatékonynak minősítette, mivel segít a fenilketonuriában (egy genetikai betegség, melynek során a fenilalanint nem képes megemészteni a szervezet) szenvedőknek fenntartani a megfelelő tirozin szintet. Továbbá fokozza a kognitív teljesítményt, javítja a memóriát és éberen tart. 

További kutatásokra van még szükség annak megállapítására is, hogy a tirozin pontosan milyen hatással van a már kialakult betegségek esetén. Magyarországon jelenleg a tirozin aminosav formában érhető, mint étrendkiegészítő. Az OGYÉI (Országos Gyógyszerészeti  és Élelmezés-egészségügyi Intézet) egyelőre nem hagyta jóvá a tirozin gyógyszerként való használatát betegségek kezelésére vagy megelőzésére. 

 

L-tirozin: előnyök, mellékhatások és adagolási útmutató 2



Hangulatjavító és stresszoldó hatása

Ahogy fentebb is írtuk, ez az aminosav részt vesz az adrenalin és a noradrenalin termelésben. 

Ezek a hormonok nagyon fontosak, mivel számos módon segítenek az emberi szervezetnek reagálni a stresszre, illetve megküzdeni azzal. 

Ugyanakkor néhány kutatás azt is kimutatta, hogy stressz hatása alatt az emberi test kevésbé képes a fenilalaninból megfelelő mennyiségű tirozint előállítani. 

Másképp fogalmazva, az L-tirozin különösképpen stresszes szituációkban lehet segítségünkre. Tehát, ez az aminosav pszichológiai stresszhatás alatt javíthathatja a memória működését, a szellemi teljesítményét és segíthet fokozni az éberséget kialvatlanság esetén. 

Más tanulmányok szerint a tirozin csökkenti a stresszérzetet és javítja a hangulatot. Két további kutatásból pedig az derült ki, hogy a tirozintól javulhat egy adott személy közérzete, amely közismerten hatással van a pozitív kisugárzásra is. 

Egy másik tanulmányban azt vizsgálták, hogy a tirozin táplálékkiegészítőként való szedése milyen hatással van a depresszióra, azonban nem észleltek minden alanyon igazán komoly változást. Pedig számos felhasználói vélemény és jelentés ad számot arról, hogy a tirozin hatásos lehet az enyhe depresszió tüneteinek kezelésére, ugyanakkor ennek alátámasztásához is több kutatásra lenne szükség.  
 

A tirozin adagolása és mellékhatásai

Orvosi tanulmányok és kutatások alapján kimutatták, hogy legfeljebb napi 12 gramm tirozin fogyasztása ajánlott. Persze nem szükséges ilyen magas mennyiség használata, kivéve, ha orvosunk javasolja. 

Az általánosan elfogadott napi mennyiség 1 és 5 gramm közé esik. Ez azonban csak egy átlagos irányvonal, a személyre szabott adagolás változhat. Az adagokat akár fel is lehet osztani egyenlő részekre és naponta több alkalommal fogyasztani, így fenntartva a folyamatos ellátottságát a szervezetnek. 

Habár a tirozin táplálékkiegészítőként való szedését a szervezet jól tolerálja és általánosan biztonságosnak tartják, mégis kiválthat néhány mellékhatást és kölcsönhatást, amit érdemes észben tartani. 

A leggyakoribb mellékhatások, amik előfordulhatnak: migrénes fejfájás, rossz gyomorérzet, bélrendszeri problémák. Ezek a tünetek azonban leginkább csak akkor jelentkeznek, ha túl nagy mennyiségű tirozint fogyasztunk. 

Azonban van néhány olyan betegség is, illetve körülmény, ami miatt kockázatossá válhat a tirozin használata. 

Azoknak, akik pajzsmirigy túlműködésben vagy Graves-Basedow-kórban szenvednek, nem ajánlott ez a táplálékkiegészítő használata. Azok is kerüljék a tirozin fogyasztását, akik MAO-gátlókat (antidepresszáns gyógyszer) használnak, mivel hirtelen megnövelheti a vérnyomást, ami akár szívrohamhoz vagy stroke-hoz is vezethet. Továbbá nem tanácsos levodopa-val (tipikusan a Parkinson kór kezelésére ajánlott szer) és szintetikus tiroid hormonokkal való szedése sem. 

 

L-tirozin: előnyök, mellékhatások és adagolási útmutató 3



Összefoglalva az L-tirozin hatásait

Sok „biohacker” használja a tirozint az általuk szedett szellemi teljesítményfokozók részeként, de elmondásuk szerint jól működik a racetámokkal és a noopeptekkel is.  

Összegezve a tirozin egy hatékony étrendkiegészítő, ami számos szellemi teljesítményfokozó hatást válthat ki. Segít javítani a hangulatot, növeli a koncentrációs képességet és fokozza a mentális energiát. Habár a tirozin általánosságban biztonságosnak minősül, figyelemmel kell lenni a lehetséges mellékhatásokra, így érdemes egy alacsonyabb adaggal indítani. 

Mielőtt bármilyen új étrendkiegészítőt kezdenél használni, javasolt előtte az orvosoddal is konzultálni. Ezáltal megtudhatod, hogy valóban megfelel-e a szükségleteidnek, segíthet kideríteni, mi a megfelelő mennyiség számodra, és hogy felmerülhetnek-e bármilyen mellékhatások.

1 Hozzászólás

Fodor István:
2019-05-11, 15:14:24
Válasz

A kérdésem a következő: Az L-tirozin mennyire harmonizál, szinergista az Acetik -L-Karnitinnel, ill. én ezekhöz még némmi koffein kiegészítést is jónak gondolok. 1000 mg Acetik -L-Karnitin 500 mg L-tirozin 30-60 mg Koffein én ilyen arányt képzelek el jónak. Nyilvánvalóan egyéni beállítás szükséges. Ezügyben számítok némi segítségre, véleményre, amit előre is köszönök. István

Hozzászólás