10 nootropikum, amelyet sikerrel vethetsz be a depresszió ellen

Posted by Szexvital.hu 2018-10-01 0 Hozzászólás

Érdemes többet is próbálgatni, hiszen mind másként hat, és mint tudvalevő, a depressziónak nincs egy külön meghatározott helye az agyban. Néha csak arra van szükség, hogy felszabadítsd az agyad és a tested a méreganyagoktól, máskor a mentális és fizikai jóléthez is szükséges vitaminok a nyerők. Ám azt tudnod kell, hogy a vényköteles gyógyszerek nem tudnak többet, mint egy jó smink: csak elfedik a problémákat, de nem oldják meg azokat. A nootropikumok túltesznek rajtuk, és végeredményben sokkal jobban jász velük. 

1. N-Acetil-cisztein (NAC)

Az acetil-cisztein egy olyan biztonságos és tolerálható aminosav, amely a depresszió mellett olyan neurológiai rendellenességeket is képes kezelni, mint a kannabisz és kokainfüggőség, obszesszív-kompulzív zavar (kényszerbetegség), alvászavarok, skizofrénia, körömrágás, és a gyógyszer okozta neuropátia. 

Az acetil-cisztein kritikus fontosságú a sejtekben nagy szerepet játszó glutation számára. A glutation szerepe nem kisebb, mint hogy kiporszívózza a méreganyagokat a szervezetből, és ezáltal sokkal jobbá álik a hangulatod. Az acetil-cisztein enyhítheti a depressziót, és segít az agyi vérkeringés okozta sérülésekből való felépülésben is.

2. L-triptofán

Az L- triptofán egy olyan esszenciális aminosav, amelyet az étrendeden át vihetsz be a szervezetedbe. Ha megfelelő mennyiségű lazacot, diót, sajtot, magvakat, és húst fogyasztasz, akkor már biztosan viszel be belőle a szervezetedbe. 

Becslések szerint azonban az élelmiszerforrásokból csupán 1%-nyi L-triptofán jut be az agyadba, ezért jó, ha kiegészítő formájában is szeded. 

Ez történik a színfalak mögött: a triptofán 5-htp-vé konvertálódik, majd átalakul szerotoninná, egy neurotranszmitterré, amely szabályozza a hangulatot, az alvást, a fájdalmat és az étvágyat. A melatoninszintézis szempontjából is fontos.

Egyes vizsgálatok arra mutattak rá, hogy az L-triptofán ugyanolyan hatásos, mint az antidepresszánsok.

Ahhoz, hogy az L- triptofán átalakulhasson szerotoninná, szüksége van B6-vitaminra, és niacinra is. Jó hír: akkor is hasznos, ha nem reagálsz a fényterápiára.

Úgy gondolod, szükséged van rá? Tessék, itt találod meg: L-Triptofán por – 50g vagy Biotech Sleep Alvást segítő kapszula.

 

"A depresszió egy tégla a fejeden, ami nyom lefelé, és a gondolataidat apró ólomrögökké zsugorítja." Evelyn Lau 

 

nootropikum-depresszio-ellen-1

3. 5-HTP

Az 5-htp a szerotonin előhírnöke. A szervezeted is termeli, de az Afrikában nevelkedő fekete babból is kivonható. 

Alternatív gyógyszerként használják depresszió, az álmatlanság, a szorongás és fibromyalgia kezelésére.

Az 5-htp szerotoninná és a melatoninná varázsolódik át. Ez a két domináns neurotranszmitter sok pszichológiai funkcióban játszik szerepet, beleértve a hangulatot, a viselkedést és az alvást is.

Csupán néhány hónapig hatásos, így hosszú távú kezelésekhez nem alkalmazható. Nem szabad más antidepresszánsokkal keverni, hiszen túlságosan megnövelheti a szerotoninszintedet. 

4. Inozitol

Az inozitol egy természetes cukor. Nagy mennyiségben tanyázik az agyban, és segíti az agysejtek kommunikációját.

Valójában a fő neurotranszmitterek inozitolt igényelnek a megfelelő működésükhöz. Ilyen a szerotonin, a GABA, a noradrenalin, az acetilkolin és a dopamin.

Érdekes tény, hogy azok a depressziós és bipoláris zavarban szenvedő egyének, akik öngyilkosságot kíséreltek meg, alacsony inozitol szinttel rendelkeznek a frontális kéreg területén.

A Yehuda Abarbanel Mentális Egészség Központ arra a következtetésre jutott, hogy napi 12 g inozitol jelentősen csökkenti a depressziót (bár azt is meg kell jegyezni, hogy 12 hónap után a betegek visszaestek). 

Az inozitol előnyös továbbá a szorongás, a pánikbetegség, a kényszerbetegségek, és az agórafóbia (nyílt terektől való félelem) kezelésében is. 

Ez az Agyserkentős termékünk tartalmaz inozitolt: MEMOlife Max Agyvitamin kapszula – 60db
 

nootropikum-depresszio-ellen-2

5. Bengáli bársonybab - Mucuna Pruriens

A Mucuna egy trópusi babféle Afrikában, mely híres arról, hogy aki megérinti, annak elkezd viszketni a bőre.

Dopaminhiány esetén kitűnő kiegészítő, hiszen forrása a dopamin közvetlen előfutárának, az l-dopáznak.

Javasolt továbbá Parkison-kór esetén, libidó növelésre, a hangulat javítására, és az agy egészségének fenntartásához is.
 

"Bármikor, ha rossz útra tévedsz, kigyullad egy sor jelzőlámpa benned. A szomorúság egy ilyen jelzőlámpa, a depresszió egy ilyen jelzőlámpa. Osho

6. Tianeptin

A tianeptint elsősorban a súlyos depresszió miatt írják fel. Így működik: növeli a szerotonin felvételét az agyban, stimulálja a glutamátot, az AMPA és az NDMA receptorokat. A BDNF jelátvitelt is segíti. A BDNF támogatja a neuronok és szinapszisok túlélését, növekedését és differenciálódását. De ez még messze nem minden. 

A tianeptin ekkor lép közbe: gátolja a hangulati zavarok által okozott szerkezeti változásokat és az agy károsodását a hippocampusban.

Ahhoz, hogy tutira hatást fejtsen ki, legalább három hónap szükséges. Mivel igen erős anyag, fogyaszd napi háromszor, egyenként 12,5 mg-os adagokban.

7. Szulbutiamin

Mivel a szulbutiamin a tiamin (b1-vitamin) szintetikus származéka, sokkal hatékonyabb.

Energikus és motivált leszel tőle, ráadásul javíthatja a hosszú távú memória kialakulását. 

Meg kell jegyeznünk, hogy antidepresszáns hatását azáltal fejti ki, hogy a kolin, a glutamát és dopamin receptorokon dolgozik. Ezek azok az úgynevezett vital neurotranszmitterek, amelyek felelősek a hangulatodért, a fókuszálási képességedért, és a memóriádért.
 

"A depresszió egyik legfontosabb tünete, hogy az ember nem lát reményt. Nem lát jövőt. Nem csak hogy nincs fény az alagút végén, de be is van falazva mindkét vége, és te bent rekedtél." Matt Haig

8. Probiotikumok

A probiotikumok jócskán szerepet játszanak abban, hogyan érezzük magunkat szellemileg és fizikailag. Tudtad? A vényköteles antibiotikumok, a csapvíz, a GMO-k, a vegyi anyagok és stressz kinyírják az esszenciális baktériumokat.

A szerotonin, a dopamin, az acetilkolin és a GABA mind mind a mikroorganizmusok szintéziseként jönnek létre.

Tény, hogy a szerotonin 90%- a, és a dopamin 50%-a a belekben lakozik. Azért ez elgondolkodtató, igaz?
 

nootropikum-depresszio-ellen-3

Depresszióűző Vitaminok

9. D-Vitamin

Alapvető tápanyag az agy egészségének és növekedésének egész ciklusa szempontjából. Védi az agyat a kognitív hanyatlás ellen, felturbózza a hangulatod, és javítja a kognitív funkciókat.

A D-vitamin több mint 200 gén aktivitását szabályozza a szervezetedben, beleértve a szerotonin útvonalát is.

A D-vitamin úgy működik, hogy felszabadítja a "jó neurotranszmittereket", azaz a dopamint, a noradrenalint és szerotonint. Így működik a legtöbb antidepresszáns is. A D- vitamin fontos a neuroplasztikához (idegátültetés), az agyad megváltoztatásához és alkalmazkodási képességeihez.

A depresszió mindig összefügg az idegkárosodással, ezért kiemelten fontos, hogy elegendő napfény érjen bennünket, vagy hogy a kiegészítőkön keresztül a megfelelő D-vitamin mennyiséghez juthassunk. Természetesen a közvetlen nappali fénykibocsátás a legjobb, mert felszabadítja a hangulatnövelő endorfinokat is.
 

"A depresszió nem vezet sehova, csak kiszorítja a szuszt az emberből." Karen Marie Moning

10. B-12 vitamin 

A depresszió elleni küzdelem során próbáld ki a B csoporton belüli vitaminokat. Az agy egészségi állapotát főként B6, B9 és a B12 vitaminok határozzák meg.

Harciasan küzdenek a depresszió ellen, és a hangulatot segítő agyi vegyi anyagokat termelnek. 

Tudtad? A B12-vitamin hiánya depresszióhoz és skizofréniához vezethet.  Megtalálható állati termékekben, mint például a hal, a hús, a tojás és a baromfi.

Ha szeretnéd B-vitaminokkal segíteni a szervezeted, akkor ezt a terméket javasoljuk: B-Vitamin komplex - 120 db

Tesztelnéd a hangulatjavító gyógynövényeket? Az Agyserkentő tálcán kínálja neked őket.

További depresszióval kapcsolatos cikkeink:

Feldolgozott tanulmányok:

  • N-acetylcysteine (NAC) in neurological disorders: mechanisms of action and therapeutic opportunities (forrás)
  • L-Tryptophan: Basic Metabolic Functions, Behavioral Research and Therapeutic Indications (forrás)
  • Double-blind, controlled trial of inositol treatment of depression. (forrás)
  • Reduced frontal cortex inositol levels in postmortem brain of suicide victims and patients with bipolar disorder. (forrás)
  • Follow-up and relapse analysis of an inositol study of depression. (forrás)
  • Neuroimaging studies of mood disorder effects on the brain. (forrás)
  • Chronic administration of sulbutiamine improves long term memory formation in mice: possible cholinergic mediation. (forrás)
  • [Effects of sulbutiamine (Arcalion 200) on psycho-behavioral inhibition in major depressive episodes]. (forrás)
  • Vitamin D deficiency and depression in adults: systematic review and meta-analysis (forrás)

Hozzászólás