Természetes vs. szintetikus – Győzzön a jobbik!

Posted by Szexvital.hu 2019-03-25 0 Hozzászólás

„A vitamin olyan anyag, ami akkor okoz betegséget, ha nem esszük meg.” Szent-Györgyi Albert

Az étrend-kiegészítők piaca ma igen hatalmas, ember legyen a talpán, aki kiigazodik benne. A mai egészséges életmódra törekvő világban pedig szinte egyértelmű, hogy eldilemmázunk azon, természetes, vagy szintetikus kapszulákat válasszunk-e. Segítünk dönteni.

Az alaptézis egyébként az, hogy a természetes alapú vitamin és ásványi anyag készítményekkel ezerszer jobban járunk, mivel hatékonyabbak a mesterségesen, azaz szintetikusan előállított változatokénál. A különbség vajon tényleg nem csak a termék árában mutatkozik meg?

Mindenki szép, egészséges és okos szeretne lenni, ezért jogos a kérdés: melyiket vegyük meg ahhoz, hogy teljesüljenek a céljaink?

Ahhoz, hogy zöld ágra vergődjünk a kérdésben, először is szükséges a fogalmak ismerete.

Természetesen jó

Ha jobban belegondolunk, a természetes vitaminok igazából azok, amelyeket a finom zöldségek, gyümölcsök, és az élelmiszereink tartalmaznak. Ám, mivel nagyon költséges volna a vitaminokat kinyerni belőlük, a termékek zöme szintetikus eredetű alapanyagot tartalmaz.

Csak egy példa: egyetlen gramm C-vitamin előállításához több kilogrammnyi citromra volna szükség. Nem nehéz belátni, hogy ez mekkora pazarlás, sőt, agresszív kémiai eljárást von maga után.

Hiába L-aszkorbinsav a neve a C-vitamin-tartalmú készítményekben, attól még azonos a C-vitaminnal. Sőt, még a szintetikus C-vitaminban található, annak összedolgozására hivatott adalékanyagok (kukorica, szágópálma) is természetesek.

A vitamin vitamin tehát, de biztos, hogy egy kicsivel sem sem jobb a természetes eredetű? 

termeszetes-vagy-szintetikus-mi-a-kulonbseg-1

A szintetikus nem hatásos?

A szakemberek rögtön lehűtenek bennünket: a szintetikus és a természetes alapú vitaminokat, ásványi anyagokat nincs értelme egymással szemben pellengérre állítani, hiszen a különbségtétel mögött csak üres marketingfogás áll.

A valóság az, hogy a molekula kémiai szerkezete ugyanaz marad, mindegy, hogy egy növény szintetizálja, vagy a labor. Tehát ebből következik, hogy a hatásuk is ugyanolyan, és a kör bezárul, nincs értelme a vitának.

Ha harc, legyen harc?

A vitaminharc helyett sokkal jobban járunk, ha fogyasztásuk mellett figyelünk arra, hogy elegendő zöldséget, gyümölcsöt fogyasszunk, olyanokat, amelyek rostokban, antioxidánsokban, vagy például polifenol jellegű vegyületeket, fitoszterinekben bővelkednek. Csak így válhat ugyanis a táplálkozásunk valóban változatossá, és kiegyensúlyozottá, mi magunk pedig sokkal egészségesebbekké.

Tudtad? A növényekben lévő hatóanyagok (vitaminok, antioxidánsok, ásványi anyagok) felszívódása bármilyen készítményénél jobb. Azonban arra legyél tekintettel, hogy a tárolás, feldolgozás során nagy mértékben csökken az élelmiszerek mikrotápanyag tartalma. 

Ennek az az oka, hogy a vitamintartalom idővel lebomlik. Ha tehát kaliforniai paprikát eszel, vagy kínai cseresznyét, ami ugye nem aznap került a bolti zöldségesrekeszbe, nem jársz túl jól. A helyzet bonyolultságát fokozza, hogy ezek a termékek olcsóbbak is, mint a hazai, küllemre csúnyábbnak ható zöldség, gyümölcs, így a vásárlók a szemük, és a pénztárcájuk után mennek.

Téged ne verjen át a szép külső, hiszen „romlott” belsőt takarhat. Ha teheted, frissen szüretelt zöldséget, gyümölcsöt válassz!

Így születik a szintetikus vitamin

A szintetikus vitaminoktól félünk, mert fém reaktorokban állítják elő őket, nem pedig a növények termelik. 

Ami voltaképp történik: egyszerű cukrokból, természetes enzimekkel, hasznos baktériumok segítségével állítódik elő a vitamin. Ez egy végtelenül egyszerű folyamat, ráadásul rendkívül megbízható is.

Tippek étrend-kiegészítő, vitamin vásárláshoz

1. Ha szeretnéd erősíteni a hatásfokát, válassz komplex készítményt, mely egymás hatását segítő összetevőket tartalmaz, és így még kedvezőbb élettani hatásai vannak a fogyasztójára, azaz rád nézve.

2. Csak óvatosan, nehogy túladagold őket. Az alábbi vitaminokkal könnyen túl lehet lőni a célon, ezért mindig tartasd be a dobozukon lévő adagolási utasítást, és tarts magadat a legfelső biztonságos beviteli szinthez: D-, E-, K- és A-vitamin. Persze arra is vess néhány pillantást, hogy nap mint nap milyen élelmiszereket fogyasztasz.

3. Csak ellenőrzött helyről származó vitamint, és étrend-kiegészítőt válassz. Ha az európai élelmiszer biztonsági rendszer által bevizsgált terméket veszel, minden rendben lesz, mert a rendszer nagyon szigorú. Részesítsd előnyben a nagy múltú cégek termékeit, és a megbízható szaküzleteket, webáruházakat.

4. Ne feledd a kiegyensúlyozott, változatos étkezést.

5. Fogadd el, hogy a vitaminok, és étrend-kiegészítők fogyasztása nem feltétlenül fogja megoldani az egészségügyi problémáidat, hiszen az olyan tünetek, mint például a fáradékonyság, vagy az alacsony vérnyomás akár egy komoly betegség előfutárai is lehetnek. Ne spórold meg az alapos egészségügyi kivizsgálást!

6. Nem tudsz dönteni a csábítóbbnál csábítóbb készítmények dzsungelében? Kérd ki ügyfélszolgálatunk, orvos, vagy dietetikus véleményét.

termeszetes-vagy-szintetikus-mi-a-kulonbseg-2

Néhány szuper vitamin, amire neked is szükséged van

C-vitamin

Mivel a szervezet nem tudja előállítani az aszkorbinsavat, a táplálékodnak kell tartalmaznia. 

Hiánytünetei: vérzékenység, ínysorvadás, izombántalmak, lassú sebgyógyulás, hajlam a fertőzésekre, gyulladások.

A vitaminkészítmények mellett megtalálhatod a következő étkekben: citrusfélék, bogyós növények, csipkebogyó, burgonya, paprika, paradicsom, kelbimbó.

E-vitamin

Antioxidáns hatású zsírban oldódó vitamin.

Szerepe: védi a sejtek sejthártyáját, gátolja az öregedési folyamatokat, véd a szabad gyökök ártalmaitól.

Természetes forrásai: növényi olajok (napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva-, kukoricaolaj), búzacsíra, gabonacsírák, mogyoró, mandula, édes burgonya, müzli, hús, máj, és tojás.

B12-vitamin

A szervezet nem képes előállítani, így neked kell biztosítanod a bevitelét.

Hiánytünetei: fáradtság, nyálkahártya-sérülések, szédülés, memóriazavar, zavarodottság, depresszió.

Természetes forrásai: húsok, halak, tej, sajt, tojás, tenger gyümölcsei, máj, vese, szív, savanyú káposzta, homoktövis.

Válassz az Agyserkentő étrend-kiegészítői közül, és legyél hatékonyabb:

Szeretnél rendszeresen hasznos tudásanyagot kapni a jobb szellemi teljesítményhez? Iratkozz fel az oldal alján a hírlevelünkre!

Hozzászólás