A fáradtság kielégítő, vagy nyomasztó érzése

Posted by Szexvital.hu 2020-10-06 0 Hozzászólás

Annyira jó érzés, amikor a nap végén fáradtan, de elégedetten hátra dőlhetünk, hogy tettünk valami igazán hasznosat. Olyankor, bár néha majd összeesünk, mégsem érezzük, mert belülről elégedettek vagyunk és szárnyalunk. Persze van olyan fáradtság is, amit nem szeretünk. Ami lenyom minket. De miből adódik a különbség fáradtság és fáradtság között?

Mi is az a fáradtság?

A meghatározás szerint a fáradtság egy olyan tünet, amelynek sok oka lehet. Na köszönjük! Még jó, hogy vettem a fáradtságot, hogy utánanézzek. Sokat segített.

De nem adom fel, és megosztom Veletek, mi is az az érzés, ami mágnesként vonz a fotelbe, és kényszerít a legidiótább sorozatok bámulására.

 

 

Szóval, a fáradtság lehet

  • fizikai

  • szellemi

  • endogén vagy

  • patológiás

A fizikai fáradtságot1 túlnyomórészt a fizikai aktivitás okozza.

A szellemi kimerültség oka mentális, érzelmi vagy pszichológiai igénybevétel.

Az endogén fáradtságot betegség, vagy vitaminhiány idézi elő, míg a patológiás fáradtság olyan tartós kimerültség, amelyet pihenéssel sem lehet megszüntetni.

És persze van az a fajta fáradtság, amit bár mindannyian tapasztaltunk már, nem írnak róla a tudományos szakirodalomban. Amikor éppen semmihez sincs kedvünk és mentőövként hozzuk fel, hogy most nem tudunk segíteni, hiszen őrülten fáradtak vagyunk. És valószínűleg van is ebben valami, hiszen sokszor a kedvetlenségünk mögött is a kimerültség áll.

A kellemes fáradtság

A kellemes fáradtság a nap végén, vagy egy hosszabb, elvégzett feladat után szokott jelentkezni. Teljesen normális élettani folyamat. A megérdemelt jutalom egy hasznos nap után.

Ez a fajta fáradtság nem kellemetlen. Sőt, néha csak azért teszünk dolgokat, hogy kellemesen elfáradjunk.

Ilyen, amikor elmegyünk edzeni és jól megmozgatjuk magunkat. Néha annyira, hogy szinte lépni sem bírunk. És mégis, olyan jóleső érzés alakul ki edzés után, még a másnapi izomláz ellenére is. Ennek az oka a mozgás során képződő endorfin, melyet az agy sportolás közben nagyobb mértékben termel.

A fizikai aktivitás során szervezetünk felélénkül, a vérkeringés fokozódik, ezáltal a javul a hangulatunk. De mérhető a dopamin, az adrenalin és a szerotonin szint emelkedése is. Ezek azon túl, hogy javítják a koncentrációt, segítenek legyőzni a stresszt és jótékony hatásukra állítólag még az élettartamunk is meg tud nőni.

Tehát van az a fajta fáradtság, ami bizonyítja, hogy nem vagyunk lusták, hiszen tettünk valami hasznosat, amely során elfáradtunk. Vagyis, hogy nem kell bűntudatot éreznünk azért, mert pihenünk. Megérdemeljük, és ehhez kétség sem férhet. Sem másé, sem a sajátunké. Mert sokszor azért hajtjuk túl magunkat, mert azt gondoljuk, ha pihenünk, az nem méltó hozzánk, hiszen még nem értük el a kitűzött célt. Viszont, ha nem vagyunk képesek lazítani, akkor soha nem fogjuk elérni, amit szeretnénk. Vagy túl nagy árat fogunk fizetni érte.

Jó vagy rossz?

Tehát van jó és rossz fáradtság. A testünk pedig pontosan tudja, mikor melyikkel áll szemben. Ha már reggel alig bírunk kikelni az ágyból, ha a legkisebb testi aktivitás hatására össze akarunk esni, ezek mind-mind a rossz fáradtság jelei. A szervezetünk ezekkel a jelekkel üzen, hogy rossz úton járunk, ideje lenne változtatni.

Azonban az emberek többsége sajnos figyelmen kívül hagyja ezeket a jelzéseket. Vagy azért, mert nem érdekli, vagy azért, mert nem tudja figyelembe venni, hiszen egyedül kell ellátnia magát, vagy túlóráznia kell a megélhetése miatt. Azonban a szervezetünk nem kérdezget minket sokáig. Ad pár apró jelzést és ha ezek ellenére túltoljuk a mindennapi megterheléseket, olyan ütést kapunk, amiből nem lesz egyszerű felkelni. Sőt, van, amikor egyszerűen lehetetlen. Így hát akár akarjuk, akár nem, ha gyakran vagyunk fáradtak, változtatnunk kell.

Első körben a mindennapjainkat kell átrendeznünk. Előbb kell lefeküdni aludni, lejjebb kell adni a napi teendők számát, vagy el kell menni egy kivizsgálásra. Sok esetben ugyanis akár egy nyomelem vagy vitamin hiánya is okozat krónikus fáradtságot. Ilyenkor akár egy multivitamin is óriási eredményt hozhat.

Amikor az agyunk fáradt

Gyakran előfordul, hogy bár fizikailag jól vagyunk, agyilag teljesen kifáradunk. Amikor olyan tevékenységet kell végeznünk, ami komoly koncentrációt igényel, vagy olyan valakivel vagyunk összezárva, akit nehezen viselünk, vagy éppen olyasmit kell csinálnunk, ami nem okoz örömet számunkra, ez mind ahhoz vezet, hogy szellemileg elfáradjunk. 2

Az is okozhat szellemi fáradtságot, ha minden nap ugyanazt kell csinálnunk. Ha nincs időnk kikapcsolódni, túl sokat dolgozunk, túl sok döntést kell hoznunk. Egyszerűen elfárad az agyunk. Ilyenkor a stresszt sem vagyunk képesek kezelni. Ha sokáig nem teszünk ez ellen az állapot ellen, komolyan megbetegedhetünk. A szívbetegségek, a magas vérnyomás, a krónikus álmatlanság, a depresszió, az autoimmun betegségek egy része mind jelentkezhet ilyenkor.

Ördögi kör

Persze minél fáradtabbak vagyunk, annál nehezebben tudunk másnap teljesíteni és jó színben látni a világot. Képtelenek vagyunk koncentrálni, jó döntéseket hozni és nyugodtnak maradni. A legapróbb dolgok is ki tudnak hozni minket a sodrunkból. Az ingerültségünk miatti lelkiismeretfurdalás pedig csak ront a helyzeten. Így hát tenni kell a folyamatosa fáradtság ellen.

Hogy legyél újra a régi

  • Próbálj meg kilépni a napi mókuskerékből. Persze vannak kötelező körök, de azokon kívül próbálj meg minden napba beiktatni valamit, ami örömet okoz. Így a kedved is jobb lesz, hiszen lesz mit várni.

  • Meg kell próbálnod megosztani a feladatokat és a döntéshozást is. Sokaknak nehéz kiengedni a gyeplőt a kezük közül, de idővel mindenki rájön, hogy egy fenékkel nem lehet sok lovat megülni. Így hát érdemes igénybe venni mások segítségét, hogy ne egy túlbuzgó, idegbeteg szörnyeteggé váljunk a nap végére.

  • Tarts szünetet. Néha ne csinálj semmit. Csak ülj le egy padra és bámuld a fákat. A lényeg, hogy jól érezd magad és ne foglalkozz semmivel. Ez a fajta szundi funkció kell ahhoz, hogy új erőre lelj, és ne merülj le túl korán.

  • Mozogj többet. Ha csak sétálsz egy kicsit minden nap, már azzal is sokat tettél a testi és mentális egészségedért.

  • Hagyj szabad helyeket a naptáradban. Tervezd be előre, hogy melyik napon lesz olyan két órád, amikor semmit sem csinálsz. És ne engedj a kísértésnek, ne állj neki ilyenkor mosni, takarítani. Hagyd szabadon. Olvass, sétálj, nézz idióta sorozatokat. Mindegy, mit teszel, csak pihentető és kellemes legyen.

A fáradtság következtében történő pihenést pedig ne kezeld lustaságként, csak az élet velejárójaként, ami megérdemelsz.

Hogy minél ritkábban legyél fáradt,  pörgesd fel Magad Koffein tablettávalszedd a B- vitamin komplex tablettát, és vezesd le a stresszt a Wug On rágógumi segítségével.

 

1https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_pszichologia_pedagogusoknak/ch09s07.html

2 https://www.psychologytoday.com/us/blog/imperfect-spirituality/201507/4-things-do-when-your-brain-is-tired

Hozzászólás