A futás pszichológiai hatásai

Posted by Szexvital.hu 2020-11-03 0 Hozzászólás

Gyerekkorunkban imádunk rohangálni. Azután ahogy felnövünk, többségünknél ez a késztetés maximum a busz utáni futásra korlátozódik. Azonban érdemes kipróbálni, mi is okozott akkora örömöt kisgyerekként, mert hamar bele lehet rázódni, újra élvezni ezt a mozgásformát. Mindemellett persze nem csak lelkileg, hanem testileg is feltölt minket.

Fuss, Forrest, fuss!

Emlékszel a Forrest Gump-ra? Amikor elkezd futni, aztán csak fut és fut, majd azt veszi észre, hogy rengeteg követője lesz. Valahogy így van ez a normál életben is. Elég egy kis lökés, és belevágunk valamibe. Azután gyakran társas tevékenység lesz belőle. Van, aki kocog és közben beszélget, de van, aki inkább egyedül űzi ezt, mert szeretné a legtöbbet kihozni belőle és saját magából. Ebbe pedig a másikhoz való alkalmazkodás és a beszélgetés nem fér bele.

A futás közben el tudunk lazulni, szárnyalni tudnak a gondolataink, így sok mindenre rá tudunk jönni, amire a hétköznapi tevékenységeink során nem. Mert elterelődik a figyelmünk, mert nem jut rá időnk. Mindenkinek másra van szüksége a teljes, futás közbeni ellazuláshoz. A legtöbben zenét hallgatnak, de van, aki inkább a saját gondolataiba mélyed el.

 

 

A futás pszichológiája

Vajon miért lesz jobb kedvünk, miután mozogtunk? Egyrészt elégedettek lehetünk magunkkal, hogy tettünk valamit az egészségünkért. Azonban az agyunkban a mozgás hatására termelődő endorfin hormonok a leginkább felelősek ezért az érzésért. [1] Ezek a hormonok fájdalomcsillapító hatásúak, emiatt nem érezzük futás közben, hogy fáj a lábunk. Hatásukra nem csupán nem érezzük a fájdalmat, hanem boldogságérzés önt el minket.

Az endorfinnak közel 20 fajtája létezik, mely fehérjéket az agyalapi mirigy és a hipotalamusz termeli, válaszképpen a fájdalomra és a stresszre. De emellett több pozitív hatása is van. Fokozza az immunrendszer működését, kordában tartja az étvágyat, segít megfelelő szinten tartani a testhőmérsékletet, és még az egészséges szexuális életet is elősegíti.

Fájdalomcsillapító hatása úgy valósul meg, hogy az endorfin interakcióba lép a receptorokkal, amelyek ezáltal több dopamint termelnek, amely további fájdalomcsillapítást eredményez. Ez nagyon is hasonló bizonyos kábítószerek által keltett hatáshoz.

A futás, mint drog

Nagyon sok futónál alakul ki eufórikus érzés, amikor hosszabb ideig folyamatosan futnak. Hasonló, mint amikor drogot használnak. Ennek oka az anandamide, ami egy endocannabinoid, amely az endorfinnal együtt jelenik meg futás közben a vérben.

A futás hatására a szervezet szerotonin szintje is megemelkedik, amely segít a depresszió és a szorongás leküzdésében.

A futás jótékony hatásai

  • A futás hatására nő az önbecsülésed, hiszen legyőzted a lustaságod. Érdekes, hogy amíg nem kezdünk bele, addig szenvedésként fogjuk fel. Azonban attól kezdve, hogy először rávesszük magunkat, nem fogunk lemondani róla. Hiszen nincs helyhez kötve, nem igényel speciális eszközöket. A testmozgás nem helyhez kötött, mint például egy teremben végzett mozgásforma. Nem érezzük elzárva magunkat, láthatjuk a környezetet, a tájat, ami önmagában is jó érzésekkel tölt el minket. Ezt még kiegészíti, hogy friss levegőhöz jut a szervezetünk, amely még inkább erősíti a pozitív hatást.
  • Eufórikus hangulatba tudunk kerülni a futás közben. Ez különösen hosszútávú futásnál érzékelhető. Ilyenkor sokkal nyitottabbak vagyunk mind a belső, mind a külső ingerekre, így olyasmit is észreveszünk, ami mellett egyébként csak elmentünk volna. A lelkünk is szárnyal a testünkkel együtt.
  • Ha egyedül futunk, előjöhetnek olyan emlékképek, amelyeket már rég elfeledettnek hittünk. Jöhetnek új ötleteink, és megoldásokat találhatunk rég megoldatlan problémáinkra. Ha zenét hallgatunk futás közben, jobban oda tudunk figyelni rá. Mélyebb érzéseket tud kiváltani, mint amikor csak egyszerű háttérzeneként hallgatjuk. A figyelmünk teljes mértékben az elménken és a testünkön összpontosul. Így végre tudunk magunkra figyelni. Ezért, és a rossz levegővétel miatt sem érdemes több embernek együtt futnia. Ráadásul olyankor a futás tempójában is alkalmazkodni kell, így elveszik minden, ami természetes.

 

 

Legyőzni önmagad

Azonban a futóversenyeknek is megvan a maga sajátos pszichológiai hatása. Marzena Cypryanska és John Nezlek kutatása szerint[2] a rekreációs, vagyis nem élsportoló futók boldogabbak és elégedettebbek akkor, amikor futóversenyen vettek részt. Ennek oka, hogy a céljuk nem a győzelem, hanem hogy teljesítsék a kitűzött célt, vagyis a verseny távját. Teljesen mindegy, hogy elsők, vagy utolsók lesznek. Nem a helyezés számít, hanem az, hogy amit elterveztek, azt meg tudták valósítani, el tudták érni. Ráadásul ezek a nyilvános versenyek erősítik a bajtársiasság érzését is. Sok különböző ember fut együtt, akik mind sokat edzettek azért, hogy legyőzzék a távolságot és egyben saját korlátaikat is.

A hajnali kelések, az esetleges diéta, a kiegészítő, erőnléti edzések mind sokkal jobb színben tűnnek fel, az eredmény elérésének hatására. A kísérlet során fény derült arra is, hogy a tapasztaltabb futók, akik régebb óta futnak és több nagyobb távot is sikeresen teljesítettek, kevésbé fogékonyak erre a fajta boldogságérzetre, hiszen náluk jobban érvényesül a megszokás érzése. Az ő boldogságérzetüket már az eredmény is befolyásolta. Náluk nem volt elégséges, hogy teljesítették a távot, fontos volt, hogy minél több társuknál jobbak legyenek.

Fuss a jókedvedért

Aki rendszeresen fut, egy idő után már nem csak a problémáinak megoldását fogja elérni a futás által. Sokkal inkább képes lesz még a rossz dolgokat is jobb színben látni. A futás ugyanis képes elterelni a figyelmünket a negatív gondolatokról.  A stressz oldásában is nagyon sokat tud segíteni, de van pár részlet, amelyre jobban oda kell figyelnünk a kedvezőbb élettani hatások elérése érdekében.

  • Fussunk a szabadban. Minél szebb a környezet, minél több a minket körölvevő pozitív inger, annál egyszerűbben tud elterelődni a figyelmünk a rossz dolgokról. Így, ha lehetséges, ne a betonrengetegben fussunk és ne is egy futópályán. A futópados futás nem mindenkinek válik be, mert a bezártság érzése ellenkezőjére tudja fordítani a folyamatot. Persze ez is egyénfüggő, így ha valaki egy futópadon is képes kizárni a külvilágot, nem odafigyelni a többikre, a telefonjára, csak megélni a pillanatot, akkor kitűnően alkalmas ez is az előbb leírtak elérésére.
  • Ha lehet, napfényes helyen fussunk, mert ez is elősegíti a jobb hangulatot.
  • Ha nem a testedzés az elsődleges, akkor futhatunk párban is. De ha szeretnénk saját magunkra koncentrálni, jobb, ha egyedül tesszük ezt. Mindenesetre a biztonságunkat mindig tartsuk szem előtt. Bármennyire el vagyunk mélyülve saját gondolatainkban, vagy a zenében, amit futás közben hallgatunk, mindig figyelünk rá, hogy ne kerüljünk veszélybe és kiszolgáltatott helyzetbe.

A futás, a testmozgás minden esetben jó érzésekkel fog eltölteni minket, és a magunkra szánt időt a családunk is örömmel veszi majd, hiszen sokkal energikusabbá, nyugodtabbá, kiegyensúlyozottabbá fogunk válni.

Hogy kellő energiád jusson a futásra, próbáld ki a B-vitamin komplexet,  vigyél egy finom Go Energy szeletet, és próbáld ki a Reergin Szellemi regeneráló tablettát.

 

[1]http://www.futanet.hu/cikk/a-futas-pszichologiaja-2

[2] https://mindsetpszichologia.hu/amikor-mindenki-gyoztes-a-futoversenyek-aldasos-hatasai

Hozzászólás