B-Vitamin komplex

Posted by Szexvital.hu 2021-02-23 0 Hozzászólás

A B vitaminokat komplexnek szoktuk nevezni, hiszen soha nem önmagukban, hanem mindig közösen fordulnak elő az élelmiszerekben. Nélkülözhetetlenek az idegrendszer megfelelő fejlődéséhez és működéséhez, de ők varázsolják széppé a hajunkat, a körmünket és a bőrünket is.

A B vitaminok

Sokféle B vitamint különböztetünk meg, melyek közül a B1, B2, B3, B5, B6, B9 és a B12 vitamin a legismertebbek. Mindannyian fontos szerepet játszanak az immunrendszer energiatermelő anyagcsere folyamataiban.

Mivel a B vitaminokat élelmiszerek útján könnyen bevihetjük a szervezetünkbe, így csak nagyon ritka esetekben alakulhat ki komoly tünetekkel együtt járó hiányállapot, mégis érdemes odafigyelni rá, hogy elegendő mennyiségben álljon rendelkezésünkre, hiszen hiánya kellemetlen tünetekkel jár.

A vékonybélen keresztül szívódik fel, éppen ezért hiányát a bélrendszeri zavarok és a túlzott alkoholfogyasztás okozzák, de az idős kor sem kedvez a felszívódásának. A B vitaminok vízben oldódnak, ezért a felesleges mennyiség a vizelettel együtt távozik. [1]

Mivel a hatféle B vitamin szorosan összefügg egymással, így hiány esetén nem csupán egyből, hanem az összesből pótlásra van szükség.

 

 

A B család legnépszerűbb tagjai

A B vitaminok családjának előbb felsorolt tagjai külön-külön és együtt is nagyon fontos szerepet töltenek be egészségünk szempontjából. Vegyük hát sorra őket!

  • B1 vitamin

A thiamin hiánya általában az egyoldalú táplálkozás következtében alakul ki. A B1 vitamin nélkülözhetetlen az idegsejtek és az izmok működéséhez. Serkenti az emésztést és hozzájárul a normális izom-, és szívizom működéshez. A vérben található glükóz ennek a vitaminnak a segítségével állítja elő az acetil-kolint, mely nélkülözhetetlen az agyi memóriához és a koncentrációhoz. A legújabb kutatások igazolják, hogy segít megelőzni az időskori elbutulást is.

Az alkohol lebontásához is szükség van rá, így különösen veszélyes az alkoholisták számára a hiánya. Ha nem jut belőle kellő mennyiség a szervezetünk részére, étvágytalanságot, hányingert, gyengeséget tapasztalhatunk, de súlyosabb esetben súlyos idegpálya károsodást okoz. A B1 vitamin hiánya okozza a beriberi betegséget is. Ez leginkább a Távol-keleten fordul elő, a hántolt rizs fogyasztásának következtében, hiszen ezzel az eljárással eltávolítják a B1 vitamint tartalmazó burkot, így thiamin hiány alakul ki.

  • B2 vitamin

A riboflavin a sejtek oxidatív anyagcseréjében játszik fontos szerepet. Ezt a vitamint az emberi bélflóra termeli. Hiánya önmagában ritkán alakul ki, ezért a B2 vitamin nem önállóan, hanem leginkább vitaminkomplexek részeként jelenik meg. Azonban ez semmit sem von le fontosságából, hiszen szükség van rá a zsírsavak lebontásához, a szöveti légzéshez, sőt, még a nyálkahártya épségéhez is. Nagyon fontos szerepet tölt be a szem, a csontok és a bőr egészségének megtartásában. Segítségével csökkenthetők a terhesség alatt kialakuló görcsök. Hiányát viszonylag könnyen fel lehet fedezni, hiszen a száj nyálkahártyájának gyulladása, a repedezett ajkak és súlyos bőrgyulladások hamar tudtunkra adják, hogy a kelleténél kevesebb áll szervezetünk rendelkezésére.

  • B3 vitamin

A nikotinsav nyeri ki a szervezet számára az energiát a szénhidrátokból, fehérjékből és zsírokból. Bár a szervezet saját maga is képes előállítani, gyakran nem megfelelő mennyiségben jutunk hozzá a táplálkozáson keresztül. Sajnos amúgy is rossz a felszívódása, de ezen még rontanak a különböző fogamzásgátló tabletták. Hiányát bőrirritácó, hasmenés és idegrendszeri problémák jelzik.

  • B5 vitamin

A pantoténsav fontos szerepet játszik a női- és férfi hormonok előállításában, a zsír lebontásában, és az energia előállításában. Segítségével csökkenthető a stressz, és szebbé válik a bőrünk. Hiánya esetén hasi görcsök, vagy lábujj zsibbadás jelentkezhet.

 

 

  • B6 vitamin

A pyridoxin az aminosavak anyagcserefolyamataiban játszik fontos szerepet, de szabályozza az idegsejtek és a hámszövetek működését is. Ez a vitamin szinte 100%-ban képes felszívódni a bélrendszerből. Szervezetünkben több, mint 140 olyan reakció ismert, mely B6 vitamin nélkül nem tudna lejátszódni. Fontos szerepe van az izomműködésben, a bőr épségének megőrzésében, és segít megakadályozni a terhesség során fellépő vetélést illetve leküzdeni a hányingert. Erősíti az immunrendszert is. Hiányát az elsősorban arcon megjelenő hámló, piros foltok, a vérszegénység és a görcsökre való hajlam jelzi.

  • B9 vitamin

A folsavat akkor fedezték fel, amikor meg akarták gyógyítani a baromfik és a majmok vérszegénységét. Neve a latin folim szóból származik. Jelentése levél, hiszen legnagyobb mértékben a zöld leveles növények tartalmaznak folsavat.

Szerepe nagyon fontos a várandósság első szakaszában, hiszen az embrió gerincét és a velőcsövet lezáró folyamat csak folsav jelenlétében zajlik le hibamentesen, így nagyon sok veleszületett rendellenesség akadályozható meg, ha kellő mennyiségű folsavat fogyasztanak a terhesség alatt. Szerepet játszik még a vörösvértestek, a vérlemezek és a fehérvérsejtek képzésében is. Hiánya során felléphet vérszegénység, neurológiai és pszichiátriai zavarok, mint például az álmatlanság, ingerlékenység és feledékenység. Ahhoz, hogy a szervezetünk hasznosítani tudja a folsavat, és fel tudjon szívódni, minden esetben szükség van B12 vitaminra is. A legtöbb folsav a májban van, de rengeteg van a különféle leveles zöldségekben, mint amilyen a spenót is. Megtalálható ezen kívül a különféle gyümölcsökben és az élesztőben.

  • B12 vitamin

A kobalamin részt vesz a nukleinsav anyagcsere szabályozásában, és szükség van rá ahhoz is, hogy kellő számú vörösvérsejt képződjön. Segít az idegrendszer működésében, és biztosítja a fehérje anyagcserét. Növényi eredetű élelmiszerekben nem található meg, így aki nem fogyaszt állati eredetű élelmiszert, annak feltétlenül gondoskodnia kell pótlásáról. Hiányának tünetei a vészes vérszegénység, nyálkahártyagyulladás és a nyelv gyulladása.

Bújj elő!

És hogy milyen élelmiszerekből juthatunk hozzájuk? A különféle gabonafélékben, salátákban mindegyik B vitamin megtalálható, de bőségesen hozzájuthatunk még a sörélesztőből is. Minél sötétebbek az ételek, annál több folsav van bennük. A spenót, a spárga, a fejes saláta mind bőségesen tartalmazza azt. De bőven van B vitamin a tojásban, a különféle babokban, a burgonyában, a mogyoróvajban és a teljes kiőrlésű gabonákban is.

A szotyi, azaz a napraforgómag is bővelkedik B vitaminban. A napraforgómag az egyik legfőbb természetes patotinsav forrás. Az élesztőpehely önmagában is tartalmaz B vitamint, de általában ki szokták egészíteni plusz B12 vitaminnal.

A húsok önmagukban is bővelkednek B vitaminban, de a lazac vezeti a sort. A csirkehús fogyasztásával is nagy mennyiségben juthatunk hozzá, de a egy marhasteak is megfelelő B vitamin forrás. Az állati belsőségek, továbbá az osztrigák és kagylók is nagy mértékben tartalmazzák, de ha nem eszel húst, a tej és a különféle tejtermékek is segíthetnek hozzájutni a B vitaminhoz.

A B vitaminokról úgy tartják, hogy szinte az agyunknak találták ki őket, úgyhogy minél többet érdemes enni az őket tartalmazó élelmiszerekből, és persze javasolt kiegészíteni az így bevitt vitaminmennyiséget B vitamin komplex szedésével.

Próbáld ki a B-Vitamin komplexet!


[1] https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/11738/a-b-vitaminok-hianyai-es-tunetei

Hozzászólás