Hogyan dolgozz ergonomikusan? 9 tipp az egészséges munkavégzéshez!

Posted by Szexvital.hu 2020-02-12 0 Hozzászólás

Bár annak hangzik, az ergonomikus mégsem egy újabb fellengzős szitokszó. Sokkal inkább az ideális munkavégzést takarja: azt, amikor nem kezd el fájni a fejed már 2 órával azután, hogy leültél a monitor elé, az izmaid nem érzik meg az ülőmunka káros hatásait és te is teljes mértékben a feladataidra tudsz koncentrálni. Ebben a cikkben ehhez az idilli állapothoz adunk néhány tippet.

Biztosan neked sem kell bemutatnunk azt a helyzetet, amikor alig kezdődött el a munkanap, de máris a végét kívánod. Mert nem elég az, hogy feladatok végeláthatatlan sora vár rád, de szinte mindig elvonja valami a figyelmedet a munkádról: egy kényelmetlen szék, egy rossz üléspozíció, a monitorodon megtörő fény és a lábadban keletkező zsibbadt érzés. Vagy az, ha túl hideg, esetleg meleg van.

Ha a munkakörnyezeted nincs az igényeidre szabva, ilyen apróságok fogják elvonni a figyelmedet. Ezekre kezdetben még csak legyinthetsz, hogy ugyan már, nem is érdemes velük törődni. Azonban, ha egy kicsit belegondolsz, hosszútávon igencsak káros hatással lehetnek nemcsak a karrieredre, hanem az egészségedre is.

Na de mi is az az ergonómia?

Az Észak-Karolinai Egyetemen[1] ezt valahogy így határozták meg: az ergonómia az a tudományág, amelyik a munkát végző embert helyezi a munkavégzés középpontjába, mivel jól tudja, hogy a munkavállalóktól függ egy-egy vállalkozás termelékenysége, produktivitása, végső soron a sikere.

Ennek okán az ergonómusok felismerték, hogy olyan munkakörnyezet kialakítására van szükség, ami abban segíti a munkavállalót, hogy mindig a tőle telhető legjobb teljesítményt nyújtsa, a legjobb módon, produktívan végezze a munkáját. Legyen szó akár fizikai, akár szellemi munkavégzésről.

Éppen ezért, ergonomikus munkakörnyezetnek azt tekinthetjük, amikor a környezet illeszkedik a munkavállaló igényeihez, nem pedig fordítva. Ami hosszú távon segít fenntartani a figyelmet, elősegíti a magas színvonalú munkavégzést, nem utolsósorban, segít megőrizni az egészségedet és elkerülni a munkahelyi baleseteket.

 

 

Az egészséged szempontjából sem mindegy, hogy hol dolgozol

Az ideális munkakörnyezet, vagyis az ember és munkakörnyezete, annak egyes elemeinek tanulmányozására és fejlesztésére egy egész tudományág épült. Ennek a jelentőségét főleg akkor értjük meg, ha vetünk néhány pillantást például a KSH bizonyos hazai egészségügyi statisztikáira[2].

Az adatokat kicsit közelebbről megnézve ugyanis kitűnik, hogy az egyre kényelmesebbé váló életmódunk, valamint a digitalizáció következményei nemcsak a termelékenységben, hanem az egészségügyi állapotunkban is visszaköszönnek. Mégpedig negatív előjellel.

Ha megnézzük a Központi Statisztikai Hivatal 2014-2016-os időszakra vonatkozó adatait, akkor egy dolog rögtön világossá válik: ugrásszerűen megnőtt a főként a napi 8-10 órás ülőmunka következtében kialakuló csont- és izomrendszeri, vagy esetleg a kötőszövetet érintő betegségek és táppénzes hiányzások száma.

A nagy egészhez viszonyítva ez a betegségtípus felel a táppénzes hiányzások 25-27%-áért. Olyan betegségekre gondolj itt, mint például a hátfájdalom, gerincferdülés, porckorongsérv, porckorong-kopás. Ezek a betegségek természetesen a kor előrehaladtával is kialakulhatnak, de a hosszas ülőmunka, a mozgásszegény életmód és az egészségtelen táplálkozás jelentősen felgyorsítja és súlyosbítja a folyamatot.

A számokból az is jól látszik, hogy riasztó mértékben nőtt a tendencia: míg 2014-ben mintegy 138.000 táppénzes hiányzást írtak a csont- és izomrendszeri betegségek számlájára, addig 2016-ban már 161.000 környékén mozgott ez a szám. És akkor az olyan panaszokkal még nem is foglalkoztunk, ami például a monitor szemre gyakorolt negatív hatásait vizsgálja: a romló látást, a fejfájást és a többi hasonló kaliberű betegséget.

 

 

10 tipp az ergonomikus munkakörnyezetedért

Annak érdekében, hogy se a fizikai, se a mentális egészséged ne menjen tönkre, ráadásul a magánéletben, valamint a munkában is kiegyensúlyozott legyél, érdemes neked is tudatosan odafigyelned a munkakörnyezetedre – akkor is, ha esetleg a főnököd nem igazán törődik ezekkel a szempontokkal. (Pedig, ha táppénzre mész, az neki is sokba kerül.)

Azonban néhány egyszerű tipp betartásával te is végezheted ergonomikusan a munkádat. Például:

  1. Figyelj a helyes testtartásra!

Mindegy, hogy egy gyárban vagy az íróasztal mellett ülve dolgozol, arra mindig figyelj, hogy ne természetellenese pozícióban állj vagy ülj a gép mellett. Húzd ki magad és ne görnyedj előre, mert az nemcsak a tartásodnak tesz rosszat, de az izmok is letapadhatnak.

  1. Időnként állj fel és mozogj egy keveset!

Lényegében mindegy, hogy csupán egy kis vízért mész ki az étkezőbe, vagy teszel egy kisebb kört az irodában, a hangsúly a mozgáson van. Ne üld végig mind a napi 8-10 órádat a gép előtt, legalább 2 óránként tegyél meg néhány métert és nyújtóztasd ki az elgémberedett tagjaidat.

  1. Lehetőség szerint állítható székeket – íróasztalokat használj!

Ez természetesen elsősorban nem rajtad múlik, de fontos lenne, hogy a méreteidhez és a helyes testtartáshoz igazítható eszközökön végezd a munkádat.

  1. Figyelj a kijelzők elhelyezésére

A monitorokat és más kijelzőket olyan távolságba helyezd el, hogy ne legyen szükség a nyak, a vállak és a szem összehúzására ahhoz, hogy lásd azt, ami megjelenik rajtuk. Ergonómiai ajánlások szerint az a legjobb, ha se jobbra-balra, se fel vagy le nem kell mozgatnod a nyakadat ahhoz, hogy lásd a képernyőt.

  1. Az egér és a billentyűzet helyzete sem mindegy

Ha túl közel van hozzád az egér, vagy túl sokat kell nyújtózkodnod a billentyűzet eléréséig, az rossz, helytelen testtartást eredményez. Azt a pozíciót kell megtalálnod, ahol mindkét könyököd és csuklód egymással párhuzamosan tudja minden további erőlködés nélkül használni az említett eszközöket.

  1. Kerüld az ismétlődő mozgásokat!

Vagyis azokat a mozdulatokat, amikor újra és újra ugyanabba a pozícióba görnyedsz vissza, vagy épp a nyakad vesz fel időről időre valamilyen borzasztó kényelmetlen helyzetet. Ezek az apró ismétlődő mozdulatok hosszútávon káros hatással lesznek az igénybe vett izmokra, így ajánlott legalább néha más-más pozícióba váltani: például előre- vagy hátradőlni, de leülni vagy épp felállni is.

  1. A környezet is számít

Az, hogy te komfortosan érzed-e magad a munkahelyeden, nagyban hozzájárul ahhoz, hogy mennyi feladatot tudsz elvégezni. Ha például túlságosan fázol vagy épp meleged van, ráadásul még a páratartalom is magas, nem fogsz tudni a munkádra koncentrálni. De akkor sem, ha rossz szögben esik a fény a monitorodra és nem látsz rajta semmit, vagy, ha túl sötét van a helyiségben.

  1. Időnként nézz fel a monitorról

Amennyiben gép előtt dolgozol, 10-20 percenként tudatosan emeld fel a fejed a képernyőről és nézz néhány méterrel távolabb. Ez azt a célt szolgálja, hogy elkerüld a szemfáradtságot és a szemed romlását.

Amennyiben megfogadod ezeket a tanácsokat, rövid- és hosszútávon is sokat tehetsz az életminőségedért, az egészségedért. Az már csak hab a tortán, hogy így még a munkádat is hatékonyabban végezheted, ami a karrieredre is ösztönző hatással lehet. Egyébként, ha már itt tartunk, az Agyserkentő tablettával, a Ginzenggel vagy a Bakopával is tovább fokozhatod a szellemi éberségedet!

 

[1] The University of North Carolina, Finance and Operations; Environment, Health and Safety – Ergonomics: https://ehs.unc.edu/workplace-safety/ergonomics/

[2] Központi Statisztikai Hivatal: Táppénz 2014-2017 -  https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/tappenz16.pdf

Hozzászólás