Új év – régi én

Posted by Szexvital.hu 2022-12-19 1 Hozzászólás

Ha eljön az új év, hajlamosak vagyunk mindannyian fogadalmakat tenni. Ezzel nincs is semmi baj, amíg nem tűnnek teljes mértékben teljesíthetetlennek. De vajon mi az oka, hogy gyakran szürreális elvásárok elé állítjuk magunkat?

Új év, új élet

Valamiért amikor eljön az új év, hajlamosak vagyunk úgy érezni, hogy kaptunk egy új lehetőséget. Újrakezdhetjük az életünket, megváltoztathatunk olyan szokásokat, amelyek nem tesznek jót nekünk. Új emberré válhatunk. Nincs is ezzel semmi baj, hiszen a legtöbbünknek bizony vannak olyan szokásai, amelyek valamilyen oknál fogva nem tesznek jót nekünk, és a közvetlen környezetünknek sem. Lehet ez a dohányzás, a mozgásszegény életmód, de akár az is, hogy nem szánunk elég időt magunkra, vagy a családunkra.

A felismerés pedig már egy hatalmas lépés ahhoz, hogy változtatni tudjunk. Az új év pedig egy kicsit az újjászületést jelképezheti számunkra, hiszen újra elindul az év, elölről kezdhetünk mindent, így nagyobb esélyt látunk arra, hogy az elhatározásunk nem csak, hogy szárba tud szökkenni, de ki is fog virágozni. Már ha egyáltalán van erre esély. Mert a legtöbb esetben sajnos egyáltalán nem véletlen, hogy idáig nem voltunk képesek ezeken a rossz szokásokon változtatni. Ha pedig szürreális határidőket és elvárásokat állítunk magunkkal szemben, szinte biztos az elbukás veszélye. De akkor miért csináljuk?

Nem csak mi járunk ebben a cipőben

Ha mi is állítottunk már magunk elé olyan célt, amiről már a megfogalmazásakor tudtuk, hogy elérhetetlen, nem vagyunk egyedül. Átlagosan minden második ember tesz valamilyen formában újévi fogadalmat, és sajnos csupán az emberek 10%-a képes azért pár hónapnál tovább küzdeni, és végül elérni azt. Valamiért ugyanis hajlamosak vagyunk úgy érezni, hogy az új évvel mi is megújulunk, és újult erővel tudjuk belevetni magunkat a régi, ezidáig kudarcot vallott céljaink megvalósításába. [1]

Mark Griffith, a Nottingham Trent University professzora a viselkedéses függőségek témájában folytat kutatásokat. Munkája és kutatásai folytán pontosan tisztában van vele, hogy mindannyiunk életében jelen vannak a rossz, szinte leküzdhetetlen szokások, amelyekbe szinte beleragadunk, és ezért hiába szeretnénk szabadulni tőlük, követnek minket mindenhova.

Kutatási eredményei és számos gyakorlati tapasztalata alapján az eredményes fogadalmak titka szerinte nem másban, mint az életmódváltásban rejlik. Ugyanis, a legtöbb, az új év során megváltoztatni kívánt szokásunk nagyon is rögződött, hiszen különben nem akarnánk tőlük ebben a különleges pillanatban megszabadulni. A berögződött megszokásaink márpedig a mindennapi rutinunk bebetonozott részeivé válhatnak, így tőlük megválni nagyon nehéz. Még annál is nehezebb. Természetesen nem lehetetlen, de amikor új célokat tűzünk ki magunk elé, fontos, hogy lássuk, mi az, ami nem fog egyik pillanatról a másikra sikerülni, hogy ne érjen minket kudarcként, ha végül valóban nem tudjuk megváltoztatni azt, amit szeretnénk.

 

 

A fogadalmak elbukásának leggyakoribb okai

De vajon mi az oka annak, hogy a legtöbb esetben el fogjuk bukni az újévi fogadalmainkat? Mark Griffith szerint többek között az, hogy a vágyaink nagyon is csalókák. Emiatt pedig könnyen válhatunk a „hamis remény szindróma” áldozataivá, mely kifejezést akkor használják a pszichológiában, amikor az adott személy irreális elvárásokat támaszt a viselkedés megváltoztatásának valószínűsíthető sebességére, mértékére és következményeire vonatkozóan.

De, hogy is néz ez ki a mindennapokban? Ha például úgy határozunk, hogy január elsejétől kezdve jóval egészségesebben fogunk élni, nem igazán látjuk át, ez mivel is járhat, és mit várunk el mi tőle. Mert ezzel azt várhatjuk el, hogy jobban nézzünk ki, boldogabbak legyünk, felpezsdüljön a házaséletünk, gyakrabban járjunk el a barátainkkal, egy egészségesebb, boldogabb énünk legyen.

A valóság pedig az lesz, hogy nem ehetünk azt, amit szeretnénk. Akkor is el kell mennünk mozogni, amikor a hátunk közepre sem kívánjuk azt. Ha nyilvánosan tettünk fogadalmat, még a családunk, a barátaink előtt is tartani kell magunkat, így, ha kimozdulunk valahova, akkor sem fér bele egy kis nasizás. A várt hatás pedig egyelőre messze nem az, hogy sokkal jobban érezzük magunkat és megérte ez az egész. Ezzel szemben nem érezzük jól magunkat, éhesek vagyunk, ezáltal a hangulatunk sem a legjobb, így gyakoribb lesz az összezördülés a szeretteinkkel is. Lavinaként ezzel együtt fog járni, hogy nem érezzük a családunk támogatását, csak azt, hogy mi mindent elkövetünk, és egyre rosszabbul érezzük magunkat.

Ilyenkor a kitűzött cél mellé kimondatlan elvárások társulnak, amelyeknek lehetetlen megfelelni, így egyértelmű, hogy kudarc fog érni bennünket. De csinálhatjuk ezt másképp is! Ha ugyanis tisztában vagyunk vele, hogy mekkora jelentőséget tulajdonítunk a változásnak, és hogy mennyi mindent kell megtennünk azért, hogy sikerülhessen, már nem fogjuk magunkat stresszelni a saját rejtett elvárásainkkal. Így megakadályozhatjuk a csalódást, és reális, egyértelmű és elérhető célokat tűzünk ki magunk elé.

Ezt tedd, ha sikeresen akarod teljesíteni az újévi fogadalmaidat

A leggyakoribb fogadalmak a dohányzásról való leszokás, a spórolás, az egészséges életmódra váltás vagy a fogyás szokott lenni. Habár a célok különbözőek, egy dologban mindegyik egyforma. Ahhoz, hogy sikerülhessenek, a mindennapi rutinunkat kell megváltoztatni. Ehhez pedig az első lépés, hogy a gondolkodásunkat alakítsuk át.

  1. Legyenek a célok reálisak. Nagyon jól hangzik, hogy január elsejétől kezdve minden nap legalább egy órát sportolásra fogunk szánni, de ha előtte egy évben nem mozogtunk összesen ennyit, akkor nem várhatjuk el magunktól, hogy ezt valóra tudjuk váltani. Sem testileg, sem lelkileg nem vagyunk rá felkészülve. Ehelyett először heti 2 alkalmat célozzunk meg. Előre tervezzük el, melyik napon, mikor és hol fogjuk ezt elvégezni, és azt mindenképpen tartsuk is be.
  2. Egy cél is éppen elég. Megfogadhatjuk, hogy abbahagyjuk a cigizést, heti háromszor sportolunk és leadunk 20 kilót. De ez keveseknek sikerül. És ez rendben van így. Ne feledkezzünk meg róla, hogy az élet, öröm nélkül elviselhetetlen tud lenni. Ne fosszuk meg magunkat mindentől egyszerre. Készítsünk fontossági sorrendet, és kezdjük el azzal, ami a legjobban zavar bennünket, amin a leginkább szeretnénk változtatni. Mindezt reális határidővel, hogy legyen sikerélményünk, mert az fog minket hozzásegíteni ahhoz, hogy idővel egy második, harmadik, negyedik célt is meg tudjunk valósítani. Szigorúan egymás után, és nem egymás mellett! Persze egyik húzza a másikat így, ha egészségesebben táplálkozunk, több energiánk jut a mozgásra is. De ne legyen kényszer. Hagyjunk időt magunknak, és mindenképpen ünnepeljük meg még a legkisebb sikert is!
  3. Egyedül nem megy. Vagy ha megy, jóval nehezebb és unalmasabb. Ha tehetjük, akkor ne titkoljuk el a szeretteink elől a fogadalmunkat, hiszen csak úgy tudnak támogatni minket, és örülni az elért részeredményeknek. Ha pedig van olyan valaki a társaságban, aki maga is változtatni akar, sokkal eredményesebbek lehetünk, ha együtt csináljuk végig. Amikor az egyikünk elfárad, elbizonytalanodik, akkor a másik ott lesz, és segíti, hogy ne hagyja abba.
  4. Fogadjuk el, hogy emberek vagyunk. A folyamatos tanulás és próbálkozás elkerülhetetlen része, hogy néha vissza fogunk csúszni. De ha nem hagyjuk, hogy a startvonalra essünk vissza, jóval könnyebb lesz újult erővel folytatni, és még ha később is, de végül elérni az áhított célt, vagy részeredményt. Mert megpróbáltuk, és ha úgy érezzük, minden tőlünk telhetőt meg is tettünk érte, akkor igazán büszkék lehetünk magunkra.

Hogy mindig tudj az új célokra koncentrálni, az új évben se mondj le a FOCUS L-Theanin kapszuláról!

 

[1] https://mindsetpszichologia.hu/az-ujevi-fogadalmak-pszichologiaja-hogyan-erjuk-el-amit-szeretnenk

1 Hozzászólás

Tőkés Ildikó:
2022-12-29, 16:20:25
Válasz

A tanácsok nagyszerűek, állandóan szedni kell az ajánlott Fókusz Nacetil-L ciszteint?

Hozzászólás