A rejtélyes 5-HTP: mi ez és miért van rá neked is szükséged?

Posted by Szexvital.hu 2019-11-23 0 Hozzászólás

Bár roppant rejtélyesnek tűnhet az 5-HTP elnevezés, ez igazság szerint az egyik boldogsághormonunk neurotranszmittere, vagyis ingerületátvivő anyaga. Szóval, ha te is azt szeretnéd, hogy jobb legyen a kedved, elkerüljön a depresszió és még a fogyás is könnyebben menjen – többek között – akkor az 5-HTP-ből neked is szükséged van egy löketre.

Hogy ne csigázzuk tovább a kedélyeket, és már rögtön a cikk elején a kódnév megfejtését is feloldjuk: az 5-HTP valójában az L-5 hidroxitriptofánt takarja. Ez az emberi szervezetben természetes módon megtalálható triptofán nevű aminosavból képződik, annak szerotoninná, azaz boldogsághormonná alakulása közben.

Boldogsághormonra pedig mindannyiunk agyának szüksége van, hiszen ez a szerv az irányítóközpontunk, így az itt zajló folyamatoknak kiváltképp zökkenőmentesnek, valamint igencsak összehangoltnak kell lenniük. Ahhoz pedig, hogy a szükséges információk eljussanak egyik apró sejttől a másikig, olyan ingerületátvivő anyagokra van szükségünk, mint például a szerotonin.

A szerotonin nyomában

A szerotonin felel többek között azért, hogy érzelmileg kiegyensúlyozottak legyünk, képesek legyünk nemcsak gondolkodni, de cselekedni is. Végső soron az elégedettségért és a boldogságért felelős ingereket továbbítja.

Ha nincs elég szerotonin a szervezetedben, akkor olyan betegségek alakulhatnak ki, mint például a depresszió vagy az inszomnia, amik mentálisan igencsak megterhelhetnek téged is. Ráadásul még súlygyarapodással és más egészségügyi kockázatokkal is szembenézhetsz.

Korábban már írtunk róla, hogy a pihenés mennyire fontos az agy számára, hiszen időnként az agynak is szüksége van a „lekapcs” gombra. Számos káros élettani hatással szembesülhet az, aki nem fordít kellő figyelmet a megfelelő minőségű és mennyiségű pihenésre, amit azért elégedetten sokkal szívesebben abszolválunk, mint szorongásokkal vagy lelki görcsökkel küszködve.

Ehhez a nem kis feladathoz járul hozzá a szerotonin, mégpedig az elégedettségszint növelésével, és egyébként az antidepresszánsok pont a szerotonin-szintet növelik mesterségesen. Persze ahhoz, hogy a szervezetedben megfelelő mennyiségű boldogsághormon legyen nem kell rögtön az antidepresszáns gyógyszerekhez fordulni, sőt!

Mire jó még az 5-HTP?

Egyszerű a logika: ha elég triptofán aminosav van a szervezetedben, akkor több 5-HTP fog képződni benne, ami elősegíti a szerotonintermelést. Ez többek között azért jó, mert az 5-HTP segíthet a fogyásban azáltal, hogy növeli a teltségérzetet.[1]

Biztosan te is tapasztaltad, ha legalább egyszer fogyókúráztál már életedben, hogy a leggyakrabban pont az állandó éhségérzeten bukik el a dolog. Senki sem szeret éhes lenni, és sajnos vannak olyan hormonok is a szervezetben, amik az éhségérzetért felelősek. Ezek ellensúlyozására jó többek között az 5-HTP, mivel csökkenti az étvágyat, növeli a telítettség-érzetet, ugyanakkor segít a zsírégetésben.

Emellett – bár még több, nagyobb volumenű kutatásra is szükség van a témában – nem elvetendő feltételezés az sem, hogy az 5-HTP segít a depresszió elleni harcban is. Igaz, hogy a depresszió pontos kiváltó oka még nem ismert, de vannak olyan kutatások, amelyek az alacsony szerotoninszintet is összefüggésbe hozzák vele[2][3] és számos kisebb tanulmány jutott arra a következtetésre, hogy az 5-HTP segíthet a depresszió kezelésében.[4]

Ezen kívül más tanulmányok[5] alapján az 5-HTP a fibromyalgia kezelésében is hatékony lehet, mivel valószínűsíthető, hogy ennek a betegségnek a kialakulásában is szerepet játszhat a szerotoninszint. Tudod, írtunk már róla, ez az a betegség, amikor egyszerűen mindened fáj. Persze ezen a téren is le kell még folytatni néhány kutatást, de egyelőre úgy tűnik, hogy az 5-HTP segít nemcsak az izomfájdalom,[6] hanem még a migrének gyakoriságának csökkentésében is[7].

Ugyanakkor ez az anyag gondoskodik arról is, hogy eleget tudjál pihenni: egész pontosan a több és mélyebb alváshoz segít hozzá úgy, hogy fokozza az ezért felelős hormon, a melatonin termelését a szervezetedben. A melatonin rendkívül fontos szerepet játszik az alvás szabályozásában, így az 5-HTP bevitellel csökkentheted az elalváshoz szükséges időt, növelheted az alvási időt és jelentősen javíthatsz alvás minőségén is.[8]

Növeld az 5-HTP bevitelt és máris tettél magadért

A szerotonin-szint növelésének egyik legjobb módja az, ha figyelsz a táplálkozásodra. Kis mennyiségben ugyanis az 5-HTP alapját képező triptofán nevű aminosav megtalálható például a banánban, a paradicsomban, a szilvában, az avokádóban, illetve a diófélékben is.

Igaz, a kulcsszó itt a kis mennyiségben rejlik, szóval ha mindenképpen biztosítani szeretnéd, hogy érzelmileg és mentálisan egyaránt kiegyensúlyozott legyél, és még távolról se ismerd meg a depressziót, illetve a szorongást, érdemes lenne kipróbálnod az 5-HTP étrendkiegészítőt, amihez a szükséges alkotóelemeket egy Afrikában őshonos növény, a Giffonia simplicifolia magjából vonnak ki.

 

Ne feledd: ha nyugodt, hosszabb, és pihentetőbb alvásra vágysz, akkor a kulcs az 5-HTP-ben rejlik!

 
[1] National Institutes of Health; Serotonin reciprocally regulates melanocortin neurons to modulate food intake. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16846858
[2] National Institutes of Health; Philip J. Cowen – Michael Browning: What has serotonin to do with depression? - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4471964/
[3] National Institues of Health; Paul R. Albert – Chawki Benkelfat: The neurobiology of depression—revisiting the serotonin hypothesis. II. Genetic, epigenetic and clinical studies - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3638388/
[4] National Institutes of Health; Shaw K. – Turner J. – Del Mar C.: Tryptophan and 5-hydroxytryptophan for depression - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11869656
[5] National Institutes of Health; Nikhil D. Nihalani – Thomas Schwartz – Susan Chlebowski: Fibromyalgia —
A Review for the Psychiatrist - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2990568/
[6] National Institutes of Health; Double-blind study of 5-hydroxytryptophan versus placebo in the treatment of primary fibromyalgia syndrome - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2193835
[7] National Institutes of Health; Serotonin precursors in chronic primary headache. A double-blind cross-over study with L-5-hydroxytryptophan vs. placebo - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3913752
[8] National Institutes of Health; A randomized, placebo-controlled trial of an amino acid preparation on timing and quality of sleep - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19417589

Hozzászólás