GABA - A nyugtató hatású aminosav

Posted by admin 2018/04/16 1 Hozzászólás

A GABA nyugtató hatással van az agyra és a szervezet egészére. Segíti csökkenteni a szorongást és serkenti az emberi növekedésért felelős hormonokat.

A GABA (Gamma-aminosav) egy aminosav és neurotranszmitter, vagyis ingerületátvivő anyag. A GABA az agy elsődleges védelmi rendszereinek inger-közvetítője, feladata pedig a glutamát szint szabályozása a szervezetben.


A túl magas glutamát szint szédüléshez, vagy akár agyvérzéshez is vezethet, a túlzottan magas GABA szint viszont, akár kómás állapotot is előidézhet. Az egészséges agy meg tudja tartani a kritikus egyensúlyt a GABA és glutamát szintek között.

A GABA egy fontos tulajdonsága, hogy stressz esetén szabályozza a neuronok közti kommunikációt az agyban. Az alacsony GABA szint, szorongást, inszomniát (alvászavart) és rossz hangulatot eredményez. 

Klinikailag igazolt, hogy a GABA szint étrendkiegészítővel való növelése, segít csökkenteni a stresszt, és jótékony hatással van az alfa-agyhullámokra. Amennyiben a GABA szint optimális az agyban, jobban tudsz összpontosítani, könnyebben koncentrálsz és nyugodtabb leszel.


Miben segít a GABA?

    • Javítja a közérzetet. Gátló hatása van a túlzottan stimulált neuronokra. Alacsony szintje esetén szorongásos tünetek és inszomnia alakulhat ki. A GABA Segít visszaállítani az egyensúlyt, pozitív hangulatot generál, mely segít összpontosítani és relaxálni. 

    • Serkenti a növekedési hormonokat. Testépítők és atléták is használják a GABA-t, állóképességük növelésére. Tanulmányokkal igazolt, hogy a GABA növeli a vérben a növekedési hormonokat, meggyorsítva ezzel a regenerálódást, az új erőre kapást, és az izmok növekedését.

    • Segíti a felépülést függő betegségekből. Függőségekkel foglalkozó orvosok vizsgálatai alapján elmondható, hogy a drogok hatással vannak az agy GABA receptoraira. Ezen receptorok normalizálásával csökkenthető a függő által érzett szorongás  és fokozott vágy a használt szerek iránt.


Mi a GABA pontosabban?

A Gamma-aminosav egy fő gátló, illetve nyugtató ingerületátvivő az agyban. Feladata a glutamát szinten tartása, és ellenőrzése. A GABA az agysejtekben épül föl, glutamátból. Az emberi agy láncolatainak 40%-a dolgozik ezzel az aminosavval, így mondanom sem kell, hogy rengeteg GABA receptor található az agyunkban.

Pozitívan támogatja, illetve kiegyensúlyozottabbá teszi az alvásciklusokat, segít a normális bioritmus beállításában és jótékony hatással van a vérnyomásra. Serkenti az agyalapi mirigyeket a növekedés hormon kiválasztásában, továbbá hozzájárul az endorfin hormontermeléshez, mely mely a boldogságért és a jó közérzetért felel. Gyakorlatilag ez az egyik olyan hormon, melytől, például edzés vagy szex közben is pozitívabban érezzük magunkat.

Ha normalizálod szervezeted GABA szintjét, azzal csökkenhetnek gátlásaid, kevésbé érzel szorongást, jobban alszol, illetve kevésbé leszel ideges és stresszes.

Olyan gyógyszerek, mint a Válium vagy Xanax, a GABA receptorok érzékenységének növelésével fejtik ki hatásukat, azonban ezek komoly mellékhatásokkal járnak, ellentétben a GABA étrendkiegészítőkkel.
 



Hogyan fejti ki a hatását az agyban?

A GABA sokféleképpen segíti és őrzi az agy egészségét, azonban két szempontból is kimagaslóan fontos szerepe van. 
 

    I. Gátolja a szorongás érzésért felelős neuron áramlását az agyban.

Ezt úgy teszi, hogy hozzátapad azon receptorokhoz, melyek ilyen jeleket fogadnak, így blokkolva ezek befogadóképességét. 

Japán kutatók a GABA nyugtató hatását vizsgálták 8 önkéntes segítségével. A kísérlet során a kutatók stresszhelyzetben vizsgálták az alanyokat, arra kérték őket, hogy keljenek át egy magas függőhídon.

 A placebo hatás alatt lévő önkéntesek vérképe alapján megállapították, hogy a kísérlet során jelentős stressz-élményt és félelmet éreztek . Míg azok az alanyok akik GABA-t kaptak - a vizsgálatok alapján - ,kevésbé élték meg stresszesnek ugyanazt a helyzetet.

Tehát, a GABA természetes nyugtatóként működött és hatása nagyjából egy órán belül észrevehető volt. A kutatók a következő megállapításra jutottak:, A GABA növeli az agyi immunitást a stressz ellen.
 

    II. A GABA csökkenti a béta agyhullámokat, és növeli az alfa agyhullámokat.

Előbbiek a figyelem, az éberség, a koncentráció és a memóriakészség szempontjából fontosak. Ezen agyhullámok túl nagy intenzitása főleg stresszhelyzetben szorongáshoz, depresszióhoz és inszomniához vezetnek.

Agyunk éber állapotban mind alfa, mind béta agyhullámokat képes stimulálni. Azonban az éberség szintje és a helyzet dönti el, hogy milyen agyhullámot küldjön az agy.

Az Aafa hullámú éberség relaxált, nyugodt állapothoz köthető. A stresszes éberségért pedig a béta hullám a felelős. Amennyiben ebből túl sok van az számos negatív idegi állapot kialakulásában közrejátszik, ilyenek az állandó szorongás vagy stressz.


Mennyire veszélyes a túl alacsony GABA-szint?


Az alacsony GABA szint gyakran felelős lehet különböző egészségügyi problémákért, például:

    • Szorongás. pánikrohamok, stressz, inszomnia
    • Izomgörcsök, rángó görcs, magas vérnyomás, Tourette szindróma, epilepszia
    • Száraz bőr, ráncok kialakulása
    • Emésztési zavarok, puffadás, székrekedés

Ha az agyban az ingerületátvivők, - mint a GABA - egyensúlyban vannak, akkor a napod aktív periódusaiban motiváltnak, produktívnak és energetikusnak érzed magad, pihenés közben viszont a nyugodtságot és regenerálódást segíti elő.

Az alacsony GABA szint felerősítheti a félelemérzetet. Folyamatos aggódást, kevergő, nyugtalan gondolkozást és szétszórtságot okozhat.

Akinek krónikusan alacsonnyá válik a GABA szintje, az jellemzően magas szénhidráttartalmú ételekhez, alkoholhoz, rosszabb esetben drogokhoz fordulhat személyes nyugalma és a boldogsághormonok „pótlása”  érdekében.


GABA hozzájárul a felszabadultsághoz

A  GABA-t szervezetünk önmaga is képes előállítani az L-glutamin aminosav segítségével. A testben az L-Glutamát alakul glutaminsavvá, vagy glutamáttá.

A glutamát testünk számára legbőségesebb mennyiségben elérhető élénkítő, izgató, ingerületátvivő anyag. Ez felelős azért, hogy az agy figyelmét és energiaellátását fenntartsa, valamint fokozza a tanulási képességet, a memóriát és az éberséget.

Egy glutamát-dekarboxiláznak nevezett enzim alakítja a glutamátot GABA-vá, aktív B6 vitamin segítségével.

A Taurin aminosav segít ennek az enzimnek az előállításában, továbbá a cink is hozzájárul, hogy a receptorok GABA-t állítsanak elő.


Milyen érzés GABA-t használni?

GABA használatával hozzájárulsz a relaxált, nyugodt közérzethez. Azonban, azok a személyek, akik rendszeresen használnak tudatmódosítókat, arról számoltak be, hogy kevésbé érzik a GABA hatását, ugyanis annak molekulái túl nagyok ahhoz, hogy átjussanak az úgynevezett vér-agy gáton, mely feladata az agyi működésre ható anyagok megszűrése.


Amennyiben túl gyorsan, mintegy fél órán belül kezded érezni a GABA hatását, az azt jelenti, hogy a vér-agy gátad hibásan működik, ugyanis ha a GABA ilyen rövid időn belül átjut, egyéb anyagok is átjuthatnak rajta a vérből, akár olyanok is melyeknek nem kellene.

Ettől függetlenül a GABA étrendkiegészítőkét való használata jótékony hatással van szervezetedre.

A GABA megtalálható mind az agyalapi mirigyekben, illetve a nemi szervekben is . Ezen felül gyulladásgátló, illetve immunerősítő hatása van.

 


Kutatások

Már évtizedekkel ezelőtt felfedezték, hogy a GABA egy létfontosságú neurotranszmitter, melyről azóta rengeteg kutatási eredmény és tanulmány is készült.
Ezen kutatások és tanulmányok javarészt a GABA működéséről, és annak megismeréséről szólnak, valamint arról, hogy más szerek hogyan befolyásolják mindezt.

Kevés kutatás foglalkozott a GABA-val mint étrendkiegészítővel, többnyire azért, mert tudósok még vitatkoznak az ügyben, hogy a külön kiegészítőként szedett GABA át tud-e hatolni a vér-agy gáton.


A GABA serkenti a növekedésért felelős hormonok termelését

Testépítők és atléták is használják a GABA-t étrendkiegészítőként, mivel segíti az izmok fejlődését, hozzájárul az izomláz és izomgörcsök enyhítéséhez, illetve segít az izmok regenerálódásában. Rengeteg kutatás támasztja alá, hogy valóban a növekedési hormonok serkentésével teszi ezt.

Egy kutatás alkalmával 19 önkéntest vizsgáltak, melyből egynek egy 5 grammos dózis GABA-t adtak be tabletta formájában, a többi 18 páciens pedig csak üres tablettát kapott a placebo hatás kedvéért. A 3 órás vizsgálat után a GABA-t kapott alany vérmintájából látszott, hogy az valóban növekedést idézett elő a vérplazmában található növekedési hormon szintjében. 


A GABA segíti az inszomnia leküzdését

Egy Los Angeles-ben végzett vizsgálat során 18 alvászavarral küzdő önkéntest vizsgáltak, mely során 9 páciens GABA-t kapott, a másik 9 pedig csak placebot.

A két csoport közti különbség hatalmas volt. A GABA-t kapott páciensek gyorsabban és nyugodtabban tudtak álomba merülni, valamint hosszabb ideig aludtak.


Milyen mennyiségben fogyasszuk a GABA-t?

A napi ajánlott dózis 500 – 1000 mg között van a relaxáló és nyugtató hatás eléréséhez. Néhányan azonnal, míg mások csak egy hét folyamatos szedés után kezdik el érezni jótékony hatását. Ez függ attól is, hogy milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben.

A hatás gyorsításáért GABA mellé jó kiegészítő az L-Arginin.


Mellékhatásai

A GABA teljesen biztonságos amennyiben a megfelelő, előírt mennyiségben alkalmazzák. Testépítők, akik jelentősen magasabb dózist szednek belőle, panaszkodhatnak vérbőségből adódó pirulásra, bizsergő érzésekre, valamint megugró pulzusra és magas vérnyomásra.


Milyen formában érhető el?

A GABA, mint étrendkiegészítő, elérhető tabletta, por és kapszulás formában. Tudósok kimutatták, hogy ilyen formában nem tudja egyből átlépni a vér-agy gátat, így tovább kell szedni a kívánt hatás elérése érdekében.

A GABA hatásának felerősítéséhez, a vitaminok és ásványi anyagok szedése is hozzájárul.

A macskagyökér és ginzeng jótékony hatásukat a GABA receptorok érzékenységének növelésével érik el, valamint a fekete és zöld tea kivonatok növelik a GABA hatásfokát.

A Magnézium szintén érzékenyebbé teszi a GABA receptorokat, a Taurin pedig megakadályozza a glutamát túltermelését, ezzel szorongásgátló hatást ér el.

A zöldteában található L-Theanin aminosav nyugtató hatást generál, valamint gátolja a túlzott glutamát felvételt, mely magas értéke túl magas GABA szinthez vezetne az agyban.

1 Hozzászólás

Julianna:
2018/04/18, 06:32:03 PM
Válasz

Kedves Balázs ! Először is szeretném megköszönni, ezt a tökéletes alapossággal minden részletre kiterjedő tájékoztató cikket, Egy kérdésem lenne a GABA-val kapcsolatban, milyen tapasztalatok vannak pajzsmirigy gyulladásban és túlműködésben való használatakor. Előre is köszönöm a választ. Üdvözlettel Julianna

Balázs - Agyserkentő.hu:
2018/04/20, 10:21:11 AM

Kedves Julianna, Köszönjük a kérdésed! :) Fontos, hogy egészségügyi problémával kapcsolatban a kezelőorvosod tájékoztatása alapján járj el, ugyanis az étrend-kiegészítők nem alkalmasak semmiféle betegség diagnosztizálására, kezelésére, gyógyítására vagy annak megelőzésére. A GABA étrendkiegészítő pajzsmirigy túlműködésre való hatásáról nem számolnak be a tanulmányok. Az alvászavar egyik következménye a szívbetegségek és pajzsmirigy rendellenességek kockázatának jelentős mértékben való megnövekedése. Mivel a GABA-hiány gyakran az alvászavarban nyilvánul meg, ezért a GABA pótlása közvetetten jó hatással lehet a pajzsmirigy problémák kezelésére és megelőzésére. Továbbá az L-Tirozin segíthet a pajzsmirigy problémák tüneteinek leküzdésében, ugyanis ez az aminosav hozzájárul a pajzsmirigy által termelt hormonok (tiroxin - T4, illetve trijód-tironin - T3) egészséges szintű előállításában. Reméljük tudtunk segíteni! Üdvözlettel: Agyserkentő.hu

Hozzászólás