IQ szint növelése felnőtt korban: Bemutatjuk mit kell tenned!

Posted by admin 2017/12/25 0 Hozzászólás

Az IQ növelésének felnőttkorban számos, bizonyítottan hatásos módja van.

Köztük sok olyan, amely nem csak az IQ fejlesztését segíti elő, hanem átfogóan javítja minden kognitív képességünket.
 

Ebben a cikkben a következőket mutatjuk be:

  • Az IQ növelésének bizonyítottan hatásos módjait

  • Életstílus faktorok, melyek csökkenthetik az IQ-szintet

  • Hamis online tesztek helyett: Egyetlen mód az igazolt IQ-teszt elvégzésére

  • Miért nem precíz megállapítása a teljes intelligenciának az IQ-szint? Bemutatjuk.

 
A médiában sokat hallunk arról, hogy miként növelhető gyermekek IQ-ja.

A szakértők azt javasolják járjon a gyermek zeneórákra, egyen halat vagy tanuljon idegen nyelvet. Ezek mind, bizonyítottan hozzájárulnak a magasabb IQ-hoz.
 

És mi a helyzet felnőttekkel, számukra is lehetséges az IQ növelése?

Korábban úgy vélték, hogy az intelligencia szint velünk született adottság kérdése, azonban ma már tudjuk, hogy ez nem igaz, agyunk egész életünk során fejlődik.
 

Tehát lehetőséged van az IQ-d és az intelligencia szinted fejlesztésére, függetlenül attól, hogy milyen korban vagy.

Lássuk mit kell tenned ahhoz, hogy az IQ-d magasabb legyen, és mely szokásokat érdemes elkerülnöd azért, hogy ne csökkenjen.

 

 

 
Az IQ növelésének bizonyítottan hatásos módjai

Az IQ (intelligence quotient, azaz intelligenciahányados) egy viszonyító szám, amely megmutatja, hogy milyen egy adott személy értelmi szintje, a vele azonos életkorúak, átlagos értelmi szintjéhez képeat.
 

IQ tesztek segítségével mérhető egy személy általános problémamegoldó- és az összefüggések megértésére vonatkozó képessége.

Nézzük mit tehetsz felnőttként, hogy magasabb IQ-val rendelkezz.
 

1. Sportolj

A testmozgás elősegíti az agyadban az oxigén, a glükóz és az ásványi anyagok áramlását, továbbá hozzájárul az agyi plaszticitáshoz.
 

Az agyi plaszticitás (neuroplaszticitás) lényege, hogy tanulás eredményeként vagy környezeti hatásokra megváltoznak az idegi összeköttetések, vagy egy adott agyterülethez eredetileg kötött funkció „átvándorol” egy másik agyterületre (például egy károsodott régiót ellátott funkció kompenzációja céljából).
 

A idegrendszeri plaszticitás az intelligencia szint fejlődésében jelentős szerepet játszik.

Akár egy 30 perces edzés is hozzájárulhat, hogy az agyad egészségesebben legyen.
 

Egy tanulmány, amely több mint 1 millió fiatal férfi bevonásával készült, rámutatott az testi edzettség és a magasabb IQ közötti kapcsolatra.
 

2. Játsz Dual N-Back-t

A Dual N-Back egy játékos elmegyakorlat, amely bizonyítottan fokozza a játékos intelligenciját.

Mindezt a munkamemória kapacitásának fokozásával, így hozzájárulva az IQ-szint növeléséhez.
 

Dave Asprey szerint minden óra, amit dual n-back játékkal töltött 2,75 pont IQ növekedést eredményezett neki.

Erről a módszerről részletesen egy magyar tanulmányt és kutatást Kőszegi Bálinttól is olvashatsz ide kattintva.
 

Ma már számtalan dual n-black és más IQ és agytorna játokat megtalálsz a neten, vagy letölthető mobilodra.
 

Ezek közül érdemes szemezgetned:

3. Sakozz

Ha a Dual N-Back nem nyeri el a tetszésed, próbáld ki helyette a sakkot.

A sakk fejleszti a koncentrációt, a problémamegoldó képességet, illetve mindkét agyféltekét megdolgoztatja.
 

Ez ugyancsak jó edzés a munkamemóriának, amivel tovább fejleszthető az IQ.



 
 

4. Ne hagyd abba a tanulást

Az iskolában rengeteg új információt kapsz és új problémák megoldására ösztönöznek, ezzel éves szinten jó néhány ponttal fejlődik az IQ-d.

Azonban tanulni nem csak a hagyományos oktatásban lehet.
 

Az új tapasztalatokra való nyitottság, az érdeklődés új dolgok iránt és a tanulás iránti vágy egy olyan személyiségvonás, amely közreműködk a magasabb IQ-szintben.

A zenetanulás mind gyermek, mind felnőttkorban bizonyítottan pozitív hatást gyakorol az agy fejlődésére,- akár egész életünk során.

Ugyanez mondható el a vizuális művészetek hatásáról is.
 

A művészeti órák fejlesztik az agyi plaszticitást és a fluid, vagy folyékony intelligenciát, illetve az IQ szintet, továbbá javítják a figyelmet és az összpontosítást.
 

5. Fogyassz halolajat

Számos élelmiszer gyakorol pozitív hatást az agyi funkciókra és az egészségre, azonban eddig csupán egyről tudhatjuk biztosan, hogy a hozzájárul a magasabb IQ-hoz - ez a halolaj.
 

Egy kutatás során skót tudósok több, mint 50 éven át, egyészen gyermekkortól a felnőtté válásig figyeltek meg alanyokat.

Az egyik csoport fogyasztott halolajat, a másik pedig nem.
 

Amikor 11 évesek voltak a résztvevők, az átlagos IQ-szint a két csoport között megegyezett.

Azonban 64 éves korukra, azon csoport tagjai, akik nem fogyasztottak halolajat átlagosan 5 ponttal alacsonyabb IQ-val rendelkeztek, míg a halolajat fogyasztó csoportnál 6 pontos növekedést mértek.
 

6. Végezz mentális kihívásokkal járó munkát

Ha a munkád bonyolult összefüggésekkel, komplex rendszerekkel vagy összetett problémák megoldásával jár, akkor az agyad is jobban fejlődik.

Az ilyen feladatok megdolgoztatják az agyad és formában tartanak mentálisan.

Hat éven át vizsgáltak egy 250 fős fiatal felnőttekből álló csoportot, majd megállapították, hogy azok az emberek, akik munkájuk során komplex feladatokat látnak el, jobban teljesítenek a kognitív képességeket felmérő teszteken.

 

 

7. Meditálj

A meditálás fejleszti a tanulási képességet, a memóriát és a problémamegoldó készséget.

Segítségével jóval hatékonyabban tudsz információkat befogadni és feldolgozni.
 

Így nem meglepetés, hogy ez is hozzájárul az IQ-szint fejlesztéséhez.
 

8. Próbáld ki a neurofeedback kezelést

Az neurofeedback az egyik legmodernebb tanulási rendszer, amely az agy működésének szabályozásával fejti ki tartós hatását.

Az EEG-biofeedback egy olyan típusú neurofeedback, amely az agyhullámok mintázatának monitorozásával működik.
 

Amikor figyelemzavaros felnőttek és gyerekek neurofeedback terápiát kaptak hetente kétszer, azt tapasztalták, hogy átlagosan 12 ponttal növekedett a vizsgált személyek IQ-ja a terápia végére.

Manapság már otthoni használatra is kaphatóak neurofeedback készülékek, továbbá több rendelős és vállalkozás is kínál itthon ilyen kezeléseket.
 

Ezek az eszközök ugyan nem növelik garantáltan az IQ-szintet, de nagyjából a meditációnak megfelelő hatást várhatsz el tőlük.
 

Végezd el a Mensa tesztet

A Mensa egy nemzetközi szervezet olyan emberekből akik az átlagosnál magasabb intelligencia szinttel rendelkeznek.

98 százalékot kell teljesítened a hivatalos IQ-teszten, ahhoz hogy csatlakozz közéjük.
 

Azonban bárki elvégezheti a Mensa 30 perces intelligencia tesztjét.

Ingyenesen kipróbálhatod a Mensa HungarIQa magyaroszági oldalán.

 

Ne károsítsd az IQ-d!

Még nem említettünk egy fontos tényezőt, amely jelentős szerepet játszhat abban, hogy mekkora az IQ-d.

Nem megfelelő életstílussal és káros szokásokkal akár szabotálhatod is a magasabb IQ érdekében tett erőfeszítéseid.
 

Az agyat károsító tevékenységek, idővel csökkenő IQ-szintet eredményeznek, mindezt függetlenül attól, hogy milyen gondosan próbálod kompenzálni a hatásukat.
 

1. Ne dohányozz

Kutatások eredményei alapján a dohányzás 7 ponttal csökkentheti az IQ-szintet.

Azok a fiatal férfiak, akik dohányoznak, feltehetően alacsonyabb IQ-val rendelkeznek, mint a nem dohányzó társaik.
 

Egy 2010-ben publikált tanulmány szerint a nemdohányzó fiatal férfiak átlagos IQ-ja 101, míg a dohányzóké csak 94.

Minél többet dohányzol, annál jobban vagy kitéve a cigaretta IQ-romboló hatásának.
 

Azon személyek akik, naponta több mint egy doboz cigaretták elszívnak átlagosan 90 körüli IQ-val rendelkeznek.
 

2. Ne légy kialvatlan

Durván minden második felnőttet érint az inszomnia problémája.

Az alváshiánynak hosszútávon negatív élattani hatásai vannak, illetve károsítja az agyi funkciókat. Ez szintén rossz hatással van az IQ-dra.
 

A Lougborough Egyetem Alváskutató Központja szerint minden egyes óra, amellyel kevesebbet alszol az ajánlott 8 óránál, egy egész ponttal csökkentheti az IQ-d.
 

Ennek értelmében kis túlzással, két órával kevesebb alvás éjszakánként, egy átlagos IQ-val rendelkező személyt majdhogynem enyhén fogyatékossá tesz.
 

3. Ne fogyassz túl sok alkoholt.

A visszafogott alkoholfogyasztás hozzájrául az egészséghez és a hosszabb élethez, illetve védi az agyad, amely ezzel az öregedés során is formában maradhat.

Idősebb korban 60%-al kisebb az esély a demencia kialakulására, ha nem viszed túlzásba az alkoholfogyasztást.
 

Azonban, nem meglepő módon a túlzott mértékű és gyakoriságú alkoholizálás, csökkenti az IQ-szintet.
 

4. Kerüld a fluoridot

A csapvízben de gyakran a fogkrémekben is hozáadott fluorid található, mivel ez segít a fogszuvasodás megelőzésében.

Azonban ez a gyakorlat egy erősen vitatott téma, főleg mióta a fluoridot idegméregnek tekintik, amely hozzájárul az ADHD (hiperaktivitásos figyelmezavar), az Alzheimer-kór, az autiuzmus, a depresszió és az idegrendszeri károsodások kialakulásához.
 

Tucatnyi tanulmányban olvashatunk a fluorid és a csökkent IQ közötti összefüggésekről, melyek mind gyermekekre, mind felnőttekre veszélyt jelentenek.
 

Utánajárhatsz a helyi közműtársaságnál a víz összetételének, hogy megtudd van e az otthonodban lévő vízben fluorid.

Amennyiben tartalmaz fluoridot, ajánlott beszerezni egy filtert, amely megszűri azt.
 

5. Ne multitaszkinggolj

Sokan multitaszkingolnak annak érdekében, hogy minél több dolgot tudjanak egyszerre megcsinálni.

Azonban a valóság nyilvánvaló: a figyelem megosztása valójában alacsonyabb produktivitást eredményez.

A feladatok közti folyamatos ugrálással, közel 40%-al csökken a produktivitásod összeségében.
 

Egy feladat megszakítása, hogy rögtön egy másikra figyelhess, tulajdonképpen csökkenti a koncentrációképességed időtartamát, és a tanulási teljesítőképességed.

Káros hatása van a rövid távú memóriádra is, ami az IQ-teszteken mért 3 komponens egyike.
 

A multitaszking, átmenetileg, akár 15 ponttal is csökkentheti az IQ-d.

 

 

Meglepő igazság az IQ-tesztekről

Az IQ nem a teljes intelligencia mérőszáma, mint ahogy azt a legtöbben hiszik.
 

Az IQ pontjaid nem reprezentálják a teljes intelligencia szinted.

Valójában csak azt mutatják meg, hogy másokhoz viszonyítva hol helyezkedsz el.
 

A 100 pont mindig a teljes átlaga a tesztekben résztvevőknek, függetlenül attól, hogy hány jó és rossz választ foglalt magába az elért 100 pont.
 

Elterjedt elmélet, miszerint az átlagos intelligencia szint, legalábbis az IQ-tesztek mérései alapján, folyamatosan növekszik a fejődésnek és az oktatásnak köszönhetően.

James Flynn nevű pszichológus után, Flynn-hatásnak nevezték el a jelenséget mely az IQ-átlag folyamatos növekedését írja le.
 

Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy még, ha sikerül is jobb eredményt elérned az IQ-teszten, akkor sem biztos, hogy magasabb pontod lesz, mivel a viszonyítási alap is növekszik.
 

Az igazolt IQ teszt elvégzésének egyetlen módja

A legtöbb ingyenes teszt, amit online találsz, valójában rejtett költségeket tartalmaz.

Sok közülük gyakorlatilag azért van, hogy adatokat gyűjtsön, amiket hirdetésekhez használnak fel.
 

Ha tudni szeretnéd a valódi IQ-pontszámod, csinálj tesztet felügyelet alatt, egy szakképzett pszichológussal.

Csak így lehetsz biztos abban, hogy valódi IQ-tesztet töltesz ki.
 

A Mensa nemzetközi szervezet elmondása alapján, az interneten egy halom hamis IQ-teszt van, és a hivatalos tesztet csakis szakember segítségével tudod megcsinálni.
 

Jó célkitűzés az IQ szint fejlesztése?

Az IQ fejlesztésére irányuló cselekvések számos pozitív hatást eredményeznek, még ha a pontjaid azonnal nem is nőnek, a mentális egészségedre biztosan jó hatással van, ha ez a célod.
 

Ahogy az izmaid is visszafejlődnek eredeti méretükre, ha abbahagyod az edzést, úgy reagál az intelligenciád is az alacsonyabb igénybevételre.

És bizony van összefüggés a magas IQ és az életben elért sikerek között, azonban számos más tényező is legalább annyira fontos mint az IQ, vagy még fontosabb.
 

Például a motiváció, gondolkodásmód, kreativitás, érzelmi intelligencia, attitűd, kemény munka és az önfegyelem mind szükségesek a sikerhez.
 

IQ fejlesztés: A viszonyítási alap

Az intelligenciád és a kognitív képességeid meglehetősen gyorsan és nagy mértékben tudnak fejlődni, azonban az IQ-szinted felnőttként nem változik ilyen sebességgel.

Számos gyakorlattal elő tudod segíteni az IQ-szinted fejlődését, de a legtöbb ezek közül elsősorban a mentális épséget az egészséget támogatja.
 

Még ha sikerül is növelned pár ponttal az IQ-szinted, ez nem feltétlenül tesz okosabbá.

Tehát, nincs szükség kizárólag az IQ-pontjaid növelésére koncentrálni.
 

Az IQ jól mutatja a tanulási képességeid, azonban nem utal már, fontos készségekre, melyek a sikeres élethez szintén szükségesek.

Hozzászólás